Margarine of Roomboter?

Margarine ( kunstboter )wordt gefabriceerd, van plantaardige olie. Wat is daar mis mee zou je denken? Nou, zowat alles! De olie wordt heel zwaar bewerkt namelijk schrik niet: met petroleum. Dan moet de olie ontslijmt worden en gehydrogeneerd. Dit gebeurd met soda, bleekaarde, een sterk zuur, nikkelkatalysator en waterstofgas.

Vervolgens moet de olie smeerbaar gemaakt worden. Er worden emulgeermiddelen, bactericiden, synthetische geur, kleur en smaakstoffen aan toegevoegd. Een gedeelte van de margarine blijft hard. Dit zijn dan de werkelijk slechte verzadigde vetten die schadelijk zijn voor hart en bloedvaten. De waardevolle stoffen die eerst nog wel in de plantaardige olie zaten zijn inmiddels verdwenen door alle bewerkingen. Ik heb zelfs op internet gelezen  dat margarine slechts één molecuul verwijdert is van plastic. Geen wonder dat sinds de opkomst van margarine, halvarine en andere kant en klare voedingsmiddelen met gedeeltelijk geharde vetten erin, hart en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 is!! In margarine zit trouwens ook cholesterol.

Waarom raden al die geleerde mensen ( reguliere instanties ) ons dit dan aan om op ons brood te smeren? Omdat zij niet onafhankelijk zijn en betaald worden door dezelfde voedingsindustrie die ons deze producten wil laten kopen. Er is geld mee gemoeid, heel veel geld. Zij zijn niet met onze gezondheid bezig en al helemaal niet met die van onze kinderen. Daar moeten we zelf achteraan gaan.  Gelukkig hebben we een alternatief.

Roomboter.

Wordt gemaakt van room en melk. Het is een natuurlijk proces omdat het zo simpel te maken is. Oké roomboter bevat cholesterol ( waar ik absoluut niet bang voor ben ) maar roomboter bevat ook heel veel lecithine waardoor cholesterol niet schadelijk is.

Om mijn woorden kracht bij te zetten is het volgende verhaaltje misschien wel  leuk om te vermelden.
Mijn tante van 95 jaar smeert altijd heel dik roomboter op haar brood.
Toen de voedingsindustrie op de proppen kwam met hun margarine en dergelijke weigerde mijn tante stellig om deze ‘ boter ‘ te gebruiken.
Mijn moeder, haar zus dus, probeerde mijn tante er steeds van te overtuigen dat ze ook margarine moest gaan gebruiken, omdat het beter voor haar gezondheid zou zijn.
Gelukkig was mijn tante heel koppig en eigenwijs. Ze antwoordde steevast: ‘ Ga weg met die rommel , dat is toch geen boter, dat is NEPboter ‘.
Ze bleef heerlijk doorgaan met dik de roomboter op haar brood te smeren en dat niet alleen, er gingen ook nog eens dikke plakken boerenkaas (iets anders kwam er niet in) bovenop!
Mijn tante heeft nog al haar tanden, is nooit noemenswaardig ziek geweest en tot voor kort liep ze nog overal ( alleen ) naartoe.
Mijn moeder daarentegen met al haar kunstboter? Zij heeft al een open hart operatie achter de rug, is dement, heeft hoge bloeddruk, diabetes en te hoog cholesterol.
Bij mijn weten slikt ze 15 tabletten per dag. Nou, ik weet wel waar ik voor kies! Geef mij maar roomboter van goede kwaliteit.

Roomboter bevat van nature vitamine A D en E. Zeer belangrijke vitaminen voor onze gezondheid. ” Boter ” die een hoger smeltpunt heeft dan 37 graden( onze lichaamstemperatuur ) is zeer nadelig voor hart en bloedvaten. Margarine e.d dus! Roomboter heeft een laag smeltpunt waardoor het niet slecht is voor hart en bloedvaten. Probeer biologische roomboter te krijgen of Kerrygold bij de Lidl Duitsland.

Hier nog een zeer helder artikel over het wanproduct margarine:

http://www.earth-matters.nl/5/7183/gezondheid/het-verschil-tussen-echte-boter-en-margarine.html

Wat betreft boter of margarine, ik vertrouw de koeien meer dan de scheikundigen. Dr. Joan Gussow

Leave a Reply

