Goede gezondheid begint bij gezonde boodschappen

boodschappen

10 jaar geleden zag mijn winkelkarretje zo uit: Liters vruchtensappen en frisdrank, niet wetende dat dit één van de vele veroorzakers is van suikerziekte. Witte broodjes waar geen vitaminen of mineralen meer inzitten maar des te meer suiker. Mijn kar zat bomvol met voeding die transvetten bevatte zoals Cup à Soup, Becel halvarine, Calvé pindakaas, chips, snoep, wijn, bier, koffie. Hij puilde uit met producten die geur- kleur-en smaakstoffen bevatten. Er zat natuurlijk ook fruit en groenten in maar het was niet in verhouding.

Dat is nu gelukkig verleden tijd.

Meestal koop ik  iedere week hetzelfde. Daarom heb ik voor mezelf een map gemaakt ( 23 rings band ). Daarin heb ik de winkels opgeschreven met de bijbehorende ( biologische ) boodschappen. Zodat ik niet iedere week weer opnieuw mijn hersenen hoef te pijnigen. Ik zie dan in één oogopslag wat ik moet hebben.

Ik ga om de 2 à 3 weken naar Duitsland en koop dan een hele voorraad in. Ook fruit want dat is lang houdbaar. Onderstaande winkels liggen gelukkig allemaal bij elkaar.

DM Drogisterij(Het is een drogisterij maar je krijgt er ook veel levensmiddelen ).

  • Augurken

  • Appelazijn

  • Balsamico crème.

  • Gezeefde tomaten

  • Groentebouillon tabletten zonder gist = smaakversterker ( groene pakjes )

  • Honing

  • Japanse sojasaus Soyu

  • Blikjes Kokosmelk

  • Kalkoen-knakworstjes

  • Knäckebrot  Dinkel ( = spelt ) en rogge

  • Lijnzaad en sesamzaad voor door het zelfgebakken brood

  • Noten

  • Olijfolie

  • Rode bietjes ( zoetzuur )

  • Thee

  • Tomatenketchup

  • Roggebrood

  • Spaghetti

Vroeger kocht ik daar ook rozijnen en ander gedroogd fruit in de fase dat de kinderen nog moesten afkicken van al dat snoep en die koekjes, maar dat is nu niet meer aan de orde.

Af en toe wat pure chocolade als we zoet behoefte krijgen is al genoeg.

Natuurlijk koop ik ook dingen die je normaal in een drogisterij koopt. Je krijgt er goedkope biologische verzorgingsproducten van het merk Alverde, ook voor baby’s. Natuurvriendelijke poetsmiddelen van het merk Frosch en wasmiddelen.

Rewe:

  • Afbakbroodjes uit de diepvries ( roggen en spelt ), gebruik ik maar heel af en toe, meestal op feestdagen

  • Diepvries frambozen voor door de smoothies

  • Fèta

  • Mozarella

  • Camembert

  • Kalfsleverworst

  • Gekookte ham

  • Salami om (af en toe) zelfgemaakte pizza te maken

  • Kalinka kefir

  • Slagroom en ( bio ) Sahnesteif om de slagroom stijf te kloppen

  • Komkommers

  • Kiwi’s 

  • Paprika’s

  • Aubergine

  • Courgettes

  • Zoete aardappelen ( laten de bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgen, lekker in een gerecht met veel groenten bijvoorbeeld in de wok)

  • Avocado’s

  • Kerrygold roomboter ( is Ierse boter )

Duitse Lidl:

  • Aardappelen

  • Appels

  • Appelmoes

  • Bananen

  • Citroenen

  • Uien

  • Knoflook

  • (Pers) sinaasappels

Duitse Aldi:

  • Zalm uit de diepvries

  • Sockey gerookte wilde zalm uit de koeling

  • Zure room

  • Verse champignons

  • Broccoli, en andere groenten  uit de diepvries

  • Gehakt.

Af en toe ga ik naar Kaufland.

Iedere week ga ik naar onderstaande winkels:

Albert Heijn:

  • Volle yoghurt (tegenwoordig koop ik dit bij een biologisch-dynamische boer)

  • Gepasteuriseerde volle melk uit de koeling, absoluut geen gehomogeniseerde melk gebruiken ( tegenwoordig drink ik alleen nog maar rauwe melk van een biologisch-dynamische boer)

  • Boerenkaas ( tegenwoordig ook alleen nog maar van “mijn” biologisch-dynamische boer)

  • Roomkaas (idem)

  • Port Salut

  • Flink wat biologische eieren want daar kun je niet genoeg van in huis hebben

  • Olijven

  • Blauwe bessen uit de diepvries voor in de smoothie

  • Zuurkool

  • Witte bonen in tomatensaus

  • Toastjes

  • Miehoen ( rijst mie )

  • Noedels ( Fair Trade )

  • Bio hamburgers

  • Runder chipolata worstjes

  • Kipleverworst

  • Hagelslag Fair Trade puur

  • Specerijen zoals kipkruiden, italiaanse kruiden, gehaktmix. Wel alleen maar bio want de rest is bestraald en dat is een No Go in een Gezond Gezin Werkplaats

  • Als er biologische verse groenten is koop ik die ook.

Natuurvoedingswinkel Erica of De Groene Tak in Voerendaal of Boerderijwinkel Corisberghoeve:

  • Bulgaarse joghurt

  • Griekse joghurt

  • Slagroom (koop ik tegenwoordig rauw bij een biologisch-dynamische boer)

  • Crème fraiche

  • Roomboter

  • Eieren

  • Volle melk

  • Broccolikiemen en andere soorten kiemen

  • Jori pindakaas ( grote pot ) is bereid van alleen pinda’s en zeezout verder geen enge toestanden erin. Calvé pindakaas zit vol transvetten

  • Mayonaise zonder transvetten

  • Verschillende soorten ( losse ) kruidenthee

  • Specerijen die ik bij Albert Heijn niet kan krijgen zoals kerrie Masala

  • Appelcider voor de feestdagen, als alternatief voor champagne. Appelcider is gezond

  • Af en toe Rode kruidenwijn

  • Juspoeder zonder E-nummers

  • Kokosolie, maar is heel duur. Bedenk wel dat je met een emmer twee jaar lang kunt frituren, dan is het weer niet duur. Koop wel de ongeraffineerde ( extra vierge )

  • Curry zonder troep erin (voor zoonlief )

  • Wraps

  • Gemalen kokosrasp

  • Vivani pure chocolade 85% cacao

  • Stroop

  • Zelfrijzend bakmeel

  • Basmatirijst

  • Vietnamese groene thee

  • Spliterwten.

Verse biologische groenten is moeilijk aan te komen, althans hier bij ons.

Eerst kocht ik groenten bij De Heihof, een ecologisch land- en tuinbouwproject in Landgraaf. Maar die moeten nu sluiten omdat ze geen subsidie meer krijgen, schandalig. Nu koop ik zoveel mogelijk bij Boerderijwinkel Hoeve Corisberg en in Duitsland, bij Albert Heijn of bij De Groene Tak in Voerendaal.

Vlees bestel ik bij : www.okvlees.nl/

  • Kip

  • Kalkoen

  • Rundvlees

  • Wij eten geen varkensvlees omdat in varkensvlees iets zit wat puisten bevordert. Wij blijken daar heel gevoelig voor te zijn.

  • Vis ( blikjes ) bestel ik via internet en/of bij de visboer op de markt.

  • Wilde zalm

  • Tonijn

  • Maatjesharing

  • Makreel

  • Mosselen

  • Garnalen

  • Forel.

Blijf ver weg  van voeding met een overdaad aan smaakversterkers ( deze wakkeren je eetlust aan ), voeding die geharde vetten bevatten ( transvetten ), deze veroorzaken overgewicht, en voeding die vol zit met glucose- fructose siroop, dit veroorzaakt een vette lever en diabetes.

Kijk niet naar wat je niet mag eten maar ga je voeden met volwaardig natuurlijk voedsel en je zult zien dat je zoetbehoefte en snackbehoefte drastisch afnemen. Dit voedsel zorgt er ook voor dat je niet meer bloot staat aan ongezonde verleidingen. Wanneer je jezelf en je gezin gaat VOEDEN in plaats van VULLEN zul je zien dat diegenen met overgewicht gaan afvallen. Wanneer het lichaam die gifstoffen die in industrievoeding zitten niet meer binnenkrijgt kan het stoppen met het aanmaken van vetreserves die het lichaam normaal aanmaakt om gifstoffen in op te slaan.

Het lijkt een hoop gedoe allemaal maar bedenk dit: ” Gemak dient de mens NIET  ” !!! En zeer zeker onze kinderen niet. Als wij ouders één lijn gaan trekken en onze kinderen gaan beschermen tegen de uitwassen van de maatschappij (is voedingsindustrie is chronische ziekten ), dan weet ik zeker dat het gemak wat je ervoor terug krijgt ( rustige, tevreden kinderen ) hier zeker tegenop weegt.

 

2 thoughts on “Goede gezondheid begint bij gezonde boodschappen

  1. Hallo Marion

    Ten eerste wil ik zeggen dat ik elke dag op je blog lees, het lees heerlijk weg

    Boodschappen doen is niet mijn ding, koop ook steeds minder, mijn man is nog wel supermarkt- gevoelig.

    Ik heb dan wel geen Duitsland bij de hand maar wel woon ik in een boerenstreek met stadse allure, van alles wat zogezegd. Voor de groenten ga ik ook weleens naar de boer maar die is best nog een eindje uit de buurt (alhoewel een kwartiertje met de auto, maar ik ben verwend🙂

    Groenten zelf kweken is ook heel dankbaar om te doen, vooral veldsla doet het altijd, nu komen al de raapstelen op, de radijs eveneens. En ik zaai op een apart bedje heel veel sla zodat ik straks elke dag sla kan plukken.

    Maar kan je kunt toch zo’n biologische groentenzak bestellen op internet en dit wordt dan bezorgd bij een verzamelpunt, meestal een groenteboer in de buurt. Is dat niks voor je?

    Mijn schoonmaakmiddel maak ik zelf van alcohol en water, met een fles schoonmaakazijn kan je weken voort en ik bewaar de wei van de kefir om mijn honden mee te wassen ( wei heeft een antiseptische werking en is ook goed voor huisschimmel) gebruik het als lotion voor mijn huid, spoel mijn mond ermee, gorgel als ik keelpijn hebt en het is een goede haarverzorgingsmiddel.

    Mijn crèmes maak ik zelf en olijfzeep heb ik voor een half jaar ingeslagen

    Nu ben ik zelf compost aan het fermenteren zodat ik niks hoef weg te gooien zowel van de tuinafval als keukenafval en ik heb straks gratis verse vruchtbare grond.

    En wat nog het beste is ……..het geeft een fijn gevoel om zo bezig te zijn. Alleen het weer nog, hoop dat het gauw voorjaar wordt en de sneeuw verdwijnt ( het sneeuwt alweer hier)

    • Petra, ik ben blij dat je zoveel plezier beleeft aan mijn blog. Het lijkt me heerlijk om in een boerenstreek te wonen. Zelf groenten kweken is natuurlijk het beste van het beste. Ik zit ook weer vol goede voornemens wat dat betreft. Het geeft inderdaad veel voldoening om op die manier bezig te zijn.Bedankt ook voor je handige tips. Ik wens je nog heel veel leesplezier op mijn blog.

Leave a Reply

