Leren koken is onderdeel van een zelfstandig en zinvol leven

Mijn zoon gaf tijdens een gesprek aan dat hij graag wat onafhankelijker wilde zijn (m.a.w alles zelf willen bepalen).
Ik dacht wel te weten wat jongeren tegenwoordig verstaan onder onafhankelijk zijn. Ik zag het al helemaal voor me:

  • Kunnen doen en laten wat je wilt.

  • Geen verantwoording meer hoeven afleggen.

  • Zelf bepalen hoe laat je in bed komt en of je überhaupt in bed komt.

  • Vervolgens dan weer zelf bepalen tot hoe laat je  in dat bed blijft en of je er überhaupt nog wel uitkomt.

  • Gamen zolang je wilt…..enzovoorts.

Daar voelde ik natuurlijk niet veel voor. Ik heb hem dus eerst mijn definitie van onafhankelijkheid uitgelegd:

Onafhankelijk zijn is:

Geld verdienen. Dit geld sparen totdat het moment aanbreekt om op jezelf te kunnen gaan wonen. Dat wil zeggen: het liefst niet pas met 27 of 28 jaar zoals je tegenwoordig zo vaak ziet gebeuren. Met dat geld moet je van alles kunnen kopen wat je nodig hebt om zelfstandig te zijn. We hebben een begroting gemaakt en gekeken hoeveel geld nodig is om op jezelf te gaan wonen. Zoals de huur voor zijn toekomstige woonplek, geld voor boodschappen, internet- televisie en telefoonkosten, gas-water-en licht, verzekeringen, meubels, , televisie, computer, ijskast, handdoeken, theedoeken, kopjes, glazen, pannen noem maar op…..Hij schrok enorm van het bedrag waar we op uitkwamen…..

Onafhankelijk zijn is ook:

  • Zelfstandig overal naartoe gaan, met fiets, lopend of met openbaar vervoer, je niet steeds laten brengen door papa en mama.

  • Je eigen ” zaakjes ” regelen zoals bijvoorbeeld een zakelijke mail sturen, solliciteren, zich laten inschrijven bij het uitzendbureau, je oriënteren voor een vervolgopleiding, het bezoeken van Open Dagen, dat soort dingen.

  • Je eigen kleding leren wassen.

  • Op een gezonde manier voor je lichaam zorgen zodat je alle voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft ook binnen krijgt.

  • Dus ook je eigen eten leren koken.

Het was natuurlijk niet wat hij in gedachten had over zelfstandigheid en “alles zelf mogen beslissen “, maar aan de andere kant leek het hem best leuk om deze dingen te leren. Vooral het koken. Hij is daar nooit mee bezig geweest. Dat is ook niet erg, hij is nog jong. Maar naar aanleiding van ons gesprek vond ik dit een mooie gelegenheid om hem voor te bereiden op het leven dat op hem af gaat komen. Ik wil hem van harte voorbereiden op zijn onafhankelijkheid🙂

DSCN0296   DSCN0297

Leave a Reply

