Mijn schoonmoeder als inspiratiebron

Mijn schoonmoeder (God hebbe haar ziel) is altijd een bron van inspiratie  voor mij geweest tijdens het opvoeden van mijn kinderen.

Ik heb altijd veel steun aan haar gehad.
Omdat ze zelf maar liefst twaalf kinderen heeft groot gebracht kon ze me nooit in de praktische zin ondersteunen, dat vond ik helemaal niet erg, ik gunde haar dat beetje rust. 

Maar als ik weer eens dacht dat ik het moeilijk had, ging ik in gedachten altijd terug naar de tijd dat mijn schoonmoeder nog in de ( kleine ) kinderen zat.

Uit de verhalen van mijn man heb ik begrepen dat er kinderen bij waren die niet alles aten.
Ze draaide er dan haar hand niet voor om om voor die kinderen iets aparts te koken.
Dat betekende dat er iedere dag  vier à vijf verschillende soorten verse groenten op tafel kwamen, niks geen potjes, zakjes of pakjes.
Ik weet niet hoeveel kilo aardappelen zij per dag moest schillen, wel vijf kilo als ik me niet vergis.
Als ze zelf frietjes bakte ( niks naar de snackbar) dan moest ze zelfs nog meer aardappelen schillen.

Met Pasen verfde ze 200 à 300 eieren.
Vaak was ze tot midden in de nacht bezig met verstelwerk, zoals het stoppen van de gaten in de sokken van haar kinderen en dat waren heeeeel veel sokken.
O ja, die sokken breidde ze uiteraard zelf.

‘s Morgens stond ze voor dag en dauw op om voor de hele bubs de tafel te dekken, zodat iedereen de dag kon beginnen met een gezond ontbijt.
Voor die tijd had ze dan al kolen uit de kelder gehaald, om de kolenkachel aan te maken, zodat het lekker warm was als de kinderen naar beneden kwamen.

Bovendien had ze een moestuin en maakte ze zelf haar groenten in.

In het begin had ze nog geen wasmachine, ze deed ‘haar’ was op de hand.
Ook de luiers van al die kinderen werden dus op de hand gewassen, zie je het vóór je?
Ze had geen badkamer, de kinderen werden in een teil gewassen.
Om de zoveel kinderen moest er weer nieuw water worden gekookt, en dit iedere week!

Zo zullen er nog veel meer voorbeelden zijn waar ik nu niet één, twee, drie opkom maar dit zegt denk ik wel genoeg.
Als ik me rot voelde over mijn eigen situatie als (toen nog werkende) moeder hoefde ik hier alleen maar even aan terug te denken en dan stond ik er meteen met een heel ander gevoel in🙂
Als haar warme moederhart dit alles kon opbrengen voor twaalf kinderen kan ik dat toch zeker voor twee ???

Ondanks dat mijn schoonmoeder is overleden vraag ik nog steeds steun aan haar als er iets met mijn (inmiddels) volwassen kinderen aan de hand is.
Klinkt misschien een beetje zweverig maar hoofdzaak het werkt (voor mij dan)🙂

2 thoughts on “Mijn schoonmoeder als inspiratiebron

  1. Lieve Marion
    Had tranen toen ik dit las en eigenlijk was er niks te zeuren over puber gedrag.
    Dat woord heb ik nooit gehoord bij ons.
    Ze zou zeggen flauwe kul hou ik me niet aan op.
    Moet nu effe lachen hihihih.
    Je had toch respect en kwam niet zeuren voor geld.
    Ik had ook niet het idee toen dat het allemaal met geld te maken had net zoals nu vaak.
    Als ik terug denk was de basis zo slecht nog niet.
    Althans ik heb er veel lering uit getrokken.
    Vandaar deze spreuk toen ze overleden was.
    Ik heb hem zelf verzonnen:

    11-04-1998

    Lieve moeder
    Wij willen U met zijn allen bedanken wat U voor ons heeft gedaan.
    Het liefste wat u wilde was dat het hele gezin samen bleef.
    Dit is U ook aardig gelukt.
    Wij zijn hier ook met zijn allen voor U aanwezig.
    Om U naar de laatste rustplaats te brengen.
    Dit is wat U wilde ,rustig inslapen zonder pijn.
    De pijn zullen wij voor U dragen.
    En daar kracht uit putten om door te gaan met ons leven .
    U heeft voor ons geleefd, met weinig verlangens en zeer sober.
    U was er voor ons in goede en slechte tijden.
    Moeder wij zullen U missen,U zult altijd bij ons zijn waar wij ook zijn
    Wij gunnen U deze rust.
    Nogmaals bedankt voor alles Mam
    Slaap zacht,Lieve Moeder….

    Marion ze mocht jou omdat ze blij was dat mijn broer dan niet meer alleen was.
    ze zei wel eens dalijk mot ich dee Hub oach nog mitnummen noa ut bejaardehoes.
    Sterkte je kan het, liefs Jeannie xxxx

Leave a Reply

