Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kind niet ontspoort

In de periode dat ik erg met mezelf overhoop lag, en twijfelde of ik wel of niet moest stoppen met werken, zag ik een televisie programma. Dat programma ging over ontspoorde jongeren, er was ook een deskundige op het gebied van ontspoorde jongeren aanwezig. Iemand uit het publiek vroeg aan haar:

‘Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kind niet ontspoort’ ?

Het antwoord was verbluffend eenvoudig:

Ze zei: ‘ Door het thuis zo gezellig mogelijk te maken ‘!

Nou, gezellig was het bij ons thuis al heel lang niet meer, dankzij de vaak hoogoplopende spanningen tussen mij en mijn zoon. Daarom raakten deze woorden mij waarschijnlijk zo diep. Ik heb deze woorden dan ook goed in mijn oren geknoopt. Het is heel gek maar die woorden hebben mij geïnspireerd, ze hebben mij geholpen bij het knopen doorhakken. Daardoor kon ik voor mezelf uitmaken dat het, zowel voor mijn zoon als voor mij, beter zou zijn als ik zou stoppen met werken.

Mijn zoon had nou eenmaal die speciale zorg en aandacht nodig en ik was er blijkbaar niet op gemaakt om beiden, werken en het opvoeden van dit kind, goed te kunnen combineren. Het laatste wat ik zou willen was dat hij in de hulpverlening terecht zou komen en dat hij medicijnen zou moeten gaan slikken. Er moest iets gebeuren.

Ik moest aan mezelf durven toegeven, dat het hebben van een kind met een (zeer) moeilijke gebruiksaanwijzing, mij heel veel stress opleverde. Die jarenlange stress begon  mij behoorlijk op te breken en eiste zowel lichamelijk als psychisch en emotioneel, zijn tol. Die stress zorgde er ook voor dat het thuis vaak alles behalve gezellig was.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het geen ” toeval ” was dat ik juist op dat moment die uitspraak moest horen. We krijgen signalen van ons Ware Zelf. Vanaf het moment dat ik naar die signalen ben gaan luisteren ging het bergop tussen mij en mijn zoon.

Ik wilde mijn kind accepteren zoals hij was en hem alles geven wat ervoor nodig was om hem gezond en gelukkig te laten opgroeien. Intuïtief voelde ik aan dat er te weinig rust voor hem was en dat hij veel meer speciale aandacht nodig had, maar ik durfde dat gevoel niet te volgen.

Ik had ook sterk het gevoel dat mijn kind “slachtoffer ” was van een veel te hectische, chaotische, ongezonde maatschappij. Als hij ergens anders zou zijn geboren, bijvoorbeeld in een omgeving zonder al die prikkels, zou hij volgens mij veel gemakkelijker in de omgang zijn geweest. Met al die prikkels bedoel ik ook ongezonde voeding. Ongezonde voeding veroorzaakt stress voor het lichaam en doet heel veel met onze hersenen.

Vanaf het moment dat ik de knoop heb door gehakt en ben gestopt met werken, keerde de rust terug, zowel bij mezelf, mijn zoon als ook in huis. Daardoor kon het weer gezellig worden.

De problemen waren niet in één keer opgelost maar er was in ieder geval voldoende tijd en rust om ermee om te gaan. Ons ” probleemkind ” trok op deze manier een minder sterke wissel op ons gezin.

Ik moet er niet aan denken dat ik in die periode de opvoeding uit handen zou hebben gegeven. Dan zou het met mijn kind heel anders zijn gelopen. Sommige dingen moet je niet willen sturen maar gewoon accepteren dat het is zoals het is, en er maar het best mogelijke van maken.

Als de weerstand tegen dat wat is oplost, verdwijnt op den duur ook de stress die je erover hebt.

2 thoughts on “Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kind niet ontspoort

  1. Hoi Marion,
    Ik nam weer eens de tijd te lezen op je Blog.
    Het klopt precies wat je schrijft.
    Groetjes tot gauw xxJeannie

Leave a Reply

