Alles op een rijtje

1. Het begin.

Nadelen van industrievoeding leren kennen ( etiketten lezen, internet raadplegen, boeken lezen). Bewust worden van gezonde voeding. Internet biedt een schat aan informatie. Gebruik deze kennis om jou en je kinderen te beschermen tegen de reclames voor fastfood en industrievoeding. Je kinderen zullen je er later dankbaar voor zijn.

2. Smaak, tradities en een nieuwe eetcultuur.

Voeding volgens de eigen persoonlijkheid, eigen smaak, eigen tradities moeten behouden blijven. Maar dat kan op een gezonde manier.

Negatieve ontwikkeling inzake voeding:

Fast-food-cultuur : diepvries maaltijden, kant en klaar maaltijden, afhaal restaurants, eten uit het vuistje tussen het werk door, geen tijd om nog maaltijden te bereiden.  Met het gezin ( gezellig) aan tafel gaan is zeldzaam.

 Positieve ontwikkeling in zake voeding:

Er groeit een algemene belangstelling voor gezonde, natuurlijke voeding. De afdeling verse voedingsmiddelen in supermarkten wordt steeds groter. Het aantal natuurvoeding winkels stijgt. Steeds meer bedrijven schakelen over op biologische teeltwijze. Er wordt steeds meer aan preventie gedaan om ziekte te voorkomen.

3. Overschakelen.

 Langzaam terugkeren naar natuurlijke gezonde voeding. Het herontdekken van de natuurlijke smaak van gezonde voeding. Gunstige invloed van natuurlijke voeding op de spijsvertering en op de algehele conditie. Vooral de psychische aspecten. Voeding heeft een belangrijke invloed op het zenuwstelsel, hormoonstelsel en hersenen. dat wordt vaak vergeten.

Gezonde voeding leidt tot een betere persoonlijkheid!

Niet te snel overschakelen. Vervang ongezonde voedingsmiddelen stap voor stap voor gezonde voedingsmiddelen. Maak andere, gezondere keuzes. Niemand dwingt je om die anti voeding te kopen. Maak een vuist met je beurs. Wij consumenten bepalen wat er in de schappen van de winkel komt.

4.Grote voedingsfouten verbeteren

Bijvoorbeeld: Meer fruit in de vorm van een fruitontbijt ! Meer groenten, ook rauwkost !

Minder vlees en vis ( zwaar belastend voor het spijsverteringsstelsel). Iedere dag vlees of vis is niet nodig.

Minder brood. Brood wordt te hoog verhit, 220 graden, bevat daardoor geen voedingswaarde meer. Brood is dood. Brood geeft de suikers te langzaam af aan het bloed. Daardoor treedt het verzadiging centrum in de hersenen te laat in werking. De maag zet zich uit omdat men al snel teveel brood eet. Resultaat overgewicht. Brood EN vlees zijn verkeerde voedselcombinaties daardoor moeilijk verteerbaar. Geeft een opgeblazen gevoel. Geen bierbuik maar een broodbuik. Géén witbrood. Dit brood bevat geen vezels dus darmverstoppend.

Dan maar volkorenbrood? Volkoren brood bevat fytinezuur, dit is een mineralenrover ( ijzer, calcium, zink, magnesium).

Zie brood daarom als lekkernij, niet als hoofdvoeding.

5. Andere factoren.

 Belang van voedselcombinaties.( goede spijsvertering) méér energie!!! Besef de reinigende werking van voeding . Het organisme raakt minder vervuild.

Voedingsregels niet als last zien maar als wegwijzers.

Je geniet meer van eten waar vooraf over is nagedacht en die met liefde is bereidt. Begrip tonen naar gezinsleden. Vervang de broodtrommel door een gezond lunchpakket ( fruit, rauwkost, blokjes kaas, noten, bekertje yoghurt, aardappelsalade, gehaktballetjes, left overs zoals pannekoek, zachte kazen met toastjes, smoothies).

Probeer nieuwe gezonde recepten uit en laat vrienden meegenieten

6. Fanatisme.

 Niet teveel er mee bezig zijn. Niet opdringen aan anderen maar positief stimuleren, maak er iets leuks van.

7. Voedingskundige aspecten

 Een natuurlijke voeding geeft een betere vertering daardoor een hoger rendement door de efficiënte stofwisseling. Vitaminen en mineralen worden beter opgenomen.

De calorische waarde ligt lager dan industrievoeding  1500-1800kcal . Men bereikt sneller een verzadigingsgevoel.

Natuurlijke voeding heeft een hogere voedingswaarde. Men komt met minder toe!

Enkelvoudige onverzadigde vetzuren ( olijfolie ) over de salade omdat dit de overtollige cholesterol afvoert en het “ goede ” cholesterol behoudt. En het ondersteunt de vertering.

Meervoudig onverzadigde vetzuren ( o.a zonnebloemolie )zijn niet aan te bevelen.

Eiwitten, vetten en koolhydraten leveren ons energie, maar de vitaminen, mineralen en sporenelementen beschermen ons tegen ziekten.

Dit wordt in het dagelijkse ( hectische, moderne) leven over het hoofd gezien!!!

Waarom rauwkost?

Omdat de hulpstoffen zoals de vitaminen in de voeding worden vernietigd bij een bereidingstemperatuur van boven de 40 graden. Rauwe voeding helpt gemakkelijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen te behalen. Yoghurt, zure room, fruit, kiemen, olijfolie, honing, noten, zaden en pitten valt ook onder rauwe voeding.

Waarom Anti-oxydanten?

De natuurlijke voeding bezit een overmaat aan anti-oxydanten, deze beschermen ons tegen de schadelijke invloeden van de vrije radicalen. Vrije radicalen zijn schadelijke deeltjes die vrijkomen tijdens de normale stofwisselingsprocessen. Zij worden gevormd door slechte voeding en een ongezonde levensstijl zoals: roken, medicijnen, straling ( computer, tv), zuurstofgebrek ( te weinig buitenkomen), door overmatig zonnen e.a. In overmaat berokkenen ze schade aan weefsels en ons DNA en zij versnellen het verouderingsproces!

 Waarom Bioactieve substanties?

Natuurlijke voeding zit vol met  genezende stoffen ( bioactieve substanties). Deze hebben een gunstige werking op een bepaald ziekte beeld. Vergeet daarom de kruiden niet.

Géén genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen. Dit is Frankensteinvoeding.

Eet levensmiddelen in plaats van voedingsproducten die in elkaar worden geknutseld in een fabriek. Gooi alle bewerkte voeding de deur uit en keer weer terug naar de oorspronkelijke voeding.

Goede ( liefst biologische) kwaliteit : vers, rauw, puur natuur, vol levenskracht voor de cellen.

Laat het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk zijn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s