Is er een verband tussen een verstoorde gemoedstoestand bij jongeren en het feit dat jongeren steeds maar ongezonder eten?

Tussen wat jongeren tegenwoordig eten en wat hun hersenen nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren, ligt een enorme kloof.
Ons voedsel is zeker de afgelopen 50 jaar sterk veranderd, terwijl de genen gedurende miljoenen jaren vrijwel hetzelfde zijn gebleven.
Het natuurlijke aspect van de voeding is verdwenen en er wordt massaal gebruikt gemaakt van bewerkte voedingsproducten in plaats van levensmiddelen.

Jongeren eten tegenwoordig veel junkfood. Dit voedsel is rijk aan lege calorieën, maar arm aan belangrijke voedingsstoffen.

Dit heeft invloed op hun gemoedstoestand, omdat de biochemie en de fysiologie van hun hersenen nog steeds zijn afgestemd op een steentijd dieet.
Dit voedsel zat vol met vezels, vitamines, mineralen, antioxidanten, volwaardige eiwitten en gezonde vetten.

Er zijn in de loop van de tijd nieuwe voedingsmiddelen bijgekomen zoals graanproducten (gluten).
Bij sommige jongeren leiden deze relatief nieuwe voedingsmiddelen tot allergische reacties zoals hoofdpijn en depressie.
In het voedingspatroon van de meeste jongeren komen veel behandelde vetten voor die de (hersen) cellen kunnen beschadigen.

Onze voorouders aten honing als zoetstof maar de jongeren van tegenwoordig consumeren in plaats daarvan heel wat geraffineerde suikers per jaar.
Deze ontregelen het bloedsuikerniveau, wat slecht is voor het functioneren van de hersenen, hierdoor ontstaan mood-swings (wisselende stemmingen).

De hedendaagse voeding van jongeren bevat heel veel zout door het fastfood dat zij eten. Daardoor krijgen zij teveel natrium binnen in verhouding met kalium.

De oermens kreeg meer kalium binnen door de grote hoeveelheden fruit en groenten die zij aten. Teveel natrium is slecht voor de bloeddruk en kan leiden tot beroertes wat de hersenen schade toebrengt.

De meeste jongeren eten slechts een kleine hoeveelheid groenten en fruit waardoor zij te weinig beschermende stoffen binnen krijgen die hen moeten behoeden voor cel afbraak.

Deze beschermende stoffen ( bioactieve substanties) bevorderen een stabiele gemoedstoestand.

De huidige (trans)vet- en suiker-rijke voeding maakt de hersenen slechter werkzaam en zorgt voor een verstoorde gemoedstoestand.

Als het lichaam niet de juiste brandstof krijgt, kunnen we niet goed functioneren en ons niet optimaal fit voelen.

Zelfs de mensen in de oudheid wisten dit al:

Mens Sana in Corpore Sano (een gezonde geest in een gezond lichaam). 

Ook de levenswijze van jongeren staat in verband met hun gemoedstoestand

Tegenwoordig worden jongeren belast door een aanhoudende chronische stress.
Ze gaan laat naar bed, zijn overdag vermoeid maar gaan desondanks ’s avonds toch weer laat naar bed.

Hierdoor komen ze in een vicieuze cirkel terecht.
Ze staan veelal bloot aan een overmaat aan kunstlicht door teveel en te lang televisie kijken en computergebruik.
Het lichaam krijgt geen tijd om zich te herstellen.

De druk van een hectische samenleving maakt dat de meeste jongeren terechtkomen in een toestand van voortdurende stress.
Ze staan bloot aan teveel informatie, moeten al op jonge leeftijd teveel keuzes maken en topprestaties leveren.

Dit alles leidt tot een enorm spanningsveld, waardoor zij zichzelf weer gaan oppeppen met zoet, zout, cafeïne (genotsmiddelen) en dergelijke, om aan de verwachtingen van de maatschappij te kunnen voldoen.

De levenswijze van de meeste jongeren leidt tot een disbalans in hun hormoonhuishouding. Er wordt keer op keer teveel adrenaline en cortisol aangemaakt. Dit zijn stresshormonen en leid tot bijnieruitputting.

Lees hier en hier meer erover. Deze resultaten hebben wij tot nu toe behaalt door gezond te gaan leven.

Het verbeteren van het voedingspatroon is slechts een onderdeel van een totaalaanpak, maar voeding is wel de factor die men zelf het meest in de hand heeft.

Helaas wordt het de jongeren tegenwoordig niet gemakkelijk gemaakt om te kiezen voor gezonde verse voeding. Overal liggen verleidingen op de loer.
Agressieve tv-reclames en groepsdruk dwarsbomen positieve boodschappen over gezonde voeding.

Gezond willen eten wordt als extreem beschouwd en junkfood wordt als normaal afgeschilderd.

Jongeren krijgen vaak al een slecht voorbeeld van de ouders, die door tijdgebrek geen gezonde maaltijden meer (kunnen of willen) klaarmaken.

Het heeft geen zin om te wachten totdat de maatschappij veranderd, de jongere moet zelf weerbaarder gemaakt worden om aan deze verleidingen te kunnen weerstaan.
Laat ze stapje voor stapje zien wat een gezonde voeding en levensstijl is en wat deze levensstijl kan betekenen voor hun gemoedstoestand.
Laat ze aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe zij zelf het heft in eigen hand kunnen nemen om zichzelf vooruit te helpen, zodat zij hun ware potentieel kunnen bereiken.

De adviezen moeten haalbaar en realistisch zijn en direct toepasbaar in hun huidige situatie.

Zoek naar gezonde alternatieven die jongeren aanspreken. Een pizza kan ook gezond klaargemaakt worden, zelfs hun favoriet de pizza taco.
Een barbecue met heel veel groenten erbij kan ook lekker zijn.

Ga populaire drankjes ontleden om hun bewust te maken van wat zij allemaal in hun lichaam stoppen.

Op deze manier breng je bij hun een proces op gang dat invloed heeft op hun algemene gezondheidstoestand, zodat niet alleen hun eetgewoonten maar ook hun levenskwaliteit sterk verbeteren. Hierdoor komen zij meer in balans, zowel innerlijk als uiterlijk.

Met een gezonde, aangepaste en geneeskrachtige voeding op maat en de nodige aanbevelingen om meer balans in hun leven te krijgen, kunnen ouders en kinderen samen een hele weg afleggen.

De jongeren van nu zijn de generatie waarvan velen nog vóór hun ouders zullen sterven als rechtstreeks gevolg van hun ongezonde voeding en levenswijze.

Het lot van deze jongeren raakt mij persoonlijk heel erg diep.

Ik gun ze zo graag een vitale oude dag. 

Onze jongeren zijn niet gewoon maar lui, er is wel degelijk meer aan de hand.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s