Alle begin is moeilijk

In het begin van mijn veranderingsproces vloog ik nog vaak uit de bocht.

“ Och dat ene  koekje ”  of “ wat maakt dat beetje chips nou uit  “. Dat is ook niet erg. Een tijdje erna pakte ik de draad weer op en ging ik weer leven volgens de regels. Mijn snaaigedrag nam dan meteen weer af. Dan liep ik weer een mooi rondje en bleef daar vervolgens weer een hele tijd. Totdat het volgende feestje of bijzondere gelegenheid zich aandiende  en dat waren er vééél.

Oeps daar vloog ik weer uit de bocht.

Eend vliegt uit de bocht

“ Niet te streng zijn voor mezelf maar lief . Kom op je kan het . Je weet waar het aan ligt. Teveel suikers die mijn behoefte aan zoet weer aanwakkeren door een schommelende bloedsuikerspiegel. Te weinig gezonde vetten gegeten die mij een verzadigd gevoel moeten geven” .

Weer de draad oppakken. Weten waar ik het voor doe. Het rondje dat ik loop wordt steeds groter en het moment dat ik uit de bocht vlieg laat steeds langer op zich wachten.

In het begin liep ik steeds een heel klein miezerig rondje waarin ik me benauwd voelde door de angst dat ik weer uit de bocht zou vliegen.

Maar nu mag ik wel zeggen dat mijn beklemmende rondje is veranderd in een grote cirkel.  Omdat ik mij bewust ben geworden van wat gezonde voeding met mij doet. Vooral wat betreft mijn humeur. Doordat ik een andere zienswijze heb gekregen wat betreft voeding,  is het voor mij gemakkelijker geworden om actief aan mijn gezondheid te blijven werken. Het veranderen van mijn levensstijl is een proces. Ik heb tot mijn 40ste mijn interne milieu

” beschadigd “ door er de verkeerde brandstof in te stoppen . Dat bouw ik niet weer in 1 dag op.

Het duurt steeds langer voordat ik weer eens uit de bocht vlieg. Omdat ik mijn gezondheid nu op de eerste plaats zet en niet meer aan ” eten om niet onbeleefd te zijn ”  doe.

In het verleden maakte ik steeds de fout dat ik te snel wilde gaan daardoor vloog ik ook sneller uit de bocht. Ik had van tevoren ook niet het parcours gecheckt zoals  kennis opdoen over voeding . Daardoor had ik geen duidelijk plan hoe ik zou gaan rijden.

Gevolg: Crash!! Vandaar waarschijnlijk de naam crashdieet bedenk ik me nu. Iedere keer als ik om de verkeerde redenen begon met gezonder te gaan leven, hield ik het niet vol.

Wat mij vooral opvalt sinds ik eet , zoals een mens bedoeld is om te eten,  is dat mijn hart steeds meer open gaat. Ik voel meer liefde naar de mensen toe in mijn omgeving. En niet heel onbelangrijk: ik word liefdevoller naar mezelf toe.

Ik durf eindelijk eens op mijn intuïtie te vertrouwen. Ik voel steeds beter wat bij mij past. Het leuke is dat het niks te maken heeft met dingen waarvan ik vroeger dacht dat ze bij mij pasten. Er ontstaat meer rust in mijzelf maar ik merk het ook aan mijn gezin.

Nadeel: we kunnen niet meer goed tegen de hectiek van het dagelijkse leven, we willen dat ook niet meer. Het lichaam kiest vanuit zijn natuurlijke staat ALTIJD voor RUST !  Nooit voor STRESS ! 

Bij mijn zoon merk ik dat hij het soms lastig vindt dat hij niet net zoveel alcohol kan drinken en junkfood kan eten als zijn vrienden. Als hij eens uit de bocht vliegt, zoals met Carnaval,  heeft hij de volgende dag een enorme kater. Dat komt omdat zijn lichaam nog niet zo sterk “ vervuild  “ is.

Bij de meeste mensen die zo leven en eten treedt er een soort van gewenning op. Het lichaam gaat al in de verdediging en gaat die gifstoffen in de weefsels opslaan ( meestal vetweefsel ) . Sterker nog, het lichaam gaat extra vetweefsel aanmaken zodat het zijn gifstoffen daarin op kan slaan. Het lichaam wil tot iedere prijs voorkomen dat mijn organen worden aangetast door een overmaat aan afvalstoffen. Dat is de reden waarom veel mensen zeggen :  ” Ik snap het niet, ik eet helemaal niet zoveel maar toch word ik dik “. Dat kan, als iemand weinig eet maar de voeding bestaat grotendeels uit zwaar bewerkte voedingsproducten, dan gaat het lichaam in de verdediging ( is stress voor het lichaam )  en beschermt zichzelf ( jou dus ) door middel van het aanmaken van extra vet. Bingo!!! De mensen zeggen dan:  ” Ik word dik van stress “. Ze hebben gelijk!  Junkfood, suiker, roken, alcohol, medicijnen e.d, betekent STRESS voor ons lichaam.

We hoeven niet meer te vluchten voor een leeuw of een beer maar de stress die wij mensen ons aandoen is nog vele malen erger. Vluchten voor een wild dier was maar even, daarna kon het lichaam weer bijkomen van al die stress. Tegenwoordig leeft een mens onder voortdurende stress.

We zijn natuur wezens en niet gemaakt om iedere dag zoveel stress te ervaren. Maar ik dwaal af.

Doordat mijn zoon maar af en toe eens uit de bocht vliegt, blijven de afvalstoffen in zijn bloed  circuleren. Het lichaam ziet nog geen noodzaak om ze op te slaan in vet. Ze worden nog via de natuurlijke weg uitgescheiden. Ze worden via de  huid, nieren, longen, darmen afgevoerd. Nadeel: geen prettig gevoel.Voordeel: hij voelt meteen de gevolgen. Dit is bij ons ook zo geweest maar wij hebben in het verleden al die signalen genegeerd. Als werd gezegd: “  je moet ’s morgens gewoon weer beginnen met een glas alcohol, om de kater tegen te gaan  “, dan deden wij dat. Want wij wisten het beter dan ons lichaam.

Hoe kon ik mijn nieuwe levensstijl het beste volhouden ?  Door mijn gezond verstand te gebruiken. Koffie drinken en een sigaret roken op de nuchtere maag kàn niet gezond zijn.

’s Middags gebak, chips, koekjes als lunch kan niet gezond zijn.

Afhaalmaaltijden kunnen niet gezond zijn.

Vanaf het moment dat we weer zijn gaan eten zoals onze voorvaderen dat deden werd ons verstand vanzelf weer gezond. Maar ook doordat we onszelf hebben bevrijd uit de greep van de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie.

Het feit dat de hersenen, ook na lange tijd ondervoeding, weer gezond kunnen worden, is het beste hoopvolste nieuws wat ik uit al die boeken heb kunnen halen. Dat heeft ons in ieder geval enorm gemotiveerd.

Ook al zijn de hersenen beschadigd door een ongezonde levensstijl dan is dit proces toch nog omkeerbaar. Wauw!!

Hierdoor kreeg ik eindelijk eens respect voor mijn lichaam, en empathie. Wat had ik mijn lichaam toch jarenlang aangedaan?

Door gezonde voeding , vooral ( gezonde verzadigde ) vetten  gaan de hersenen meer uitlopertjes aanmaken. Deze uitlopers moeten de hersencellen met elkaar verbinden. En er worden meer  neurotransmitters ( stofjes die de signaaloverdracht van de ene cel naar de andere cel mogelijk maken ) gevormd. Daardoor ontstaat er een beter signaaloverdracht tussen de hersenen.

Eerste vereiste om de nieuwe levensstijl vol te houden? Leren over voeding en gezondheid.

Niet via het Voedingscentrum maar via onafhankelijke sites zoals www.fonteine.com. Tegenwoordig beschikken we over genoeg informatiemateriaal. Het is eigenlijk erg dat het moet.

De oermens moest alles via zijn instinct doen😉

4 thoughts on “Alle begin is moeilijk

  1. Hallo Marion,
    Hoe herkenbaar is dit artikel van je, ik ben inmiddels 50 en probeer ook het tij te keren qua voeding.
    Ik ben nu twee weken bezig en wil direct resultaten zien…..pfffffff
    De rauwe melk vind ik heerlijk, vanmorgen een shake gemaakt met yoghurt, aardbeien, bosbessen, kokosolie, Keltisch
    Zeezout (sole) en wat kruiderij, een hand boekweitvlokken en honing , oh ja, 2eierdooiers ook erin……het smaakte prima, wat schetst mijn verbazing? Darmklachten en dat ik na een uur al weer een honger gevoel heb……ok, dat kan ik dan nog weerstaan en doe mijn ding.
    Mijn rauwe melk was op dus dat kon ik niet drinken, oh ja, ik moet wel de nodige koolhydraten eten dus….hup een witte kadet, flink wat roomboter en kaas van rauwe melk……..tja, die kadet…….het smaakte goed.
    Ik ben de laatste dagen erg moe, zal het van het weekend weer komen? En heb hoofdpijn?..misschien wel afkickverschijnselen van geen suiker en weinig koolhydraten?
    Herkende jij dit ook? En de klachten?
    Soms twijfel ik wel en denk :” hoe ga ik het doen met de mensen om me heen , mijn werk, waar we met kinderen brood eten….
    En morgen ga ik naar een vriendin, zij weet nog niet dat ik mijn voeding aan het veranderen ben….koffie…met iets erbij, tussen de middag heeft ze vast lekkere broodjes….tja, best lastig vind ik dat.
    Misschien heb je nog tips voor me, en ja…..ik moet de tijd ervoor nemen….zucht…

    Daaaaag.
    Fijne avond

    • Ho, ho, ho Marian, Relax!!!!!!
      Ik herken het, heel erg zelfs, vooral het te snel willen gaan.
      Gooi je voedingspatroon niet te drastisch om maar doe het stapje voor stapje, anders vlieg je keer op keer weer uit de bocht.
      Probeer het per moment te bekijken, denk niet te ver vooruit.
      Hoe moet het met de mensen om je heen? Nog even niet aan denken, maar bekijk op het moment hoe je het wilt gaan aanpakken met die mensen.
      Bij jezelf blijven en voelen wat jij wil met jouw leven, jouw gezondheid en jouw voeding en dan een besluit nemen.
      Jij wil het roer omgooien dus moeten de mensen in jouw omgeving dat maar respecteren.
      Je kunt voordat je naar je vriendin gaat al aangeven dat je jouw voedingspatroon aan het omgooien bent,dat ze voor jou niets lekkers bij de koffie hoeft te halen en dat je geen brood meer wilt eten.
      Vertel haar dat je thuis genoeg hebt gegeten en dat je genoegen neemt met een kopje koffie.
      Ik weet dat dit een heel lastig onderdeel is, want we willen onze vrienden en familieleden niet kwetsen, maar iemand die oprecht van jou houdt om wie je bent zal het begrijpen en er rekening mee houden.
      Helaas kan ik je nu al zeggen dat veel mensen er geen begrip voor kunnen opbrengen en er ook geen rekening mee willen houden.
      Het is zelfs zo erg dat ze zich door jou geconfronteerd gaan voelen met hun eigen levensstijl, en zich door jou aangevallen gaan voelen, alleen al door de manier waarop jij nu eet.
      Daar zit niets anders op dan stug vol te houden en voor jezelf op te komen.
      Je moet voor jezelf goed weten waarom je dit doet en voor wie, namelijk voor jezelf (en eventueel voor je gezin).
      Je bent in feite niemand verantwoording schuldig alleen aan jezelf, het is natuurlijk altijd mooi als je het aan ze uitlegt, willen ze je dan niet serieus nemen en kopen ze toch iets voor bij de koffie of blijven ze je voortdurend dingen opdringen? Dan zijn het in mijn ogen geen echte vrienden.
      Een beetje zwart wit misschien, maar ik heb het meegemaakt. Ik laat ze er dan in ieder geval mee zitten….ik geef het één keer aan en dan ben ik er klaar mee.
      Het is je goed recht om het (gezondheids) heft in eigen hand te nemen😉

      Je zult zien dat als je een tijd aan het ‘Wappen’ bent🙂 dit soort dingen je helemaal niet meer moeilijk afgaan.
      Ongeduld en de angst om mensen te kwetsen staat namelijk in verband met je ( huidige ongezonde) voedingspatroon en is niet wie jij in werkelijkheid bent.

      Na een uur alweer een hongergevoel? Dat komt omdat door jouw verleden je bloedsuikerspiegel ontregelt is geraakt, dat fix je niet zomaar één, twee, drie. Dat heeft tijd nodig.
      De darmklachten zijn al ontstaan door je vorige voedingspatroon, waarschijnlijk doordat je heel veel koolhydraten in de vorm van zetmeel hebt gegeten.
      Zetmeel wordt niet goed verteert, er blijven altijd zetmeelresten achter. Als je dan ineens gaat eten volgens de richtlijnen van Weston A. Price, gaan de goede dingen de slechte dingen eruit duwen. Dat kan darmklachten (krampen) veroorzaken.
      Zelf zou ik de boekweitvlokken weglaten want die zijn moeilijk verteerbaar.
      Ik deed in het begin ook steeds havermoutvlokken door mijn smoothies maar ben daarmee gestopt.
      Als je met Wap begint is het zeer belangrijk dat je zich in het begin erop focust dat je je darmen zoveel mogelijk rust gunt.
      Dat doe je het beste door je voeding zo vloeibaar mogelijk te houden.
      Dus de smoothie met bessen, frambozen, aardbeien en dergelijke is prima. Ik weet niet hoeveel honing je hebt gebruikt? Honing laat de bloedsuikerspiegel namelijk weer schommelen, zoet wakkert de zoet behoefte aan.
      Als je in het begin nog honing nodig hebt is het geen probleem maar gebruik het zo min mogelijk.

      Blijf eenvoudig zoveel mogelijk kefir en rauwe melk drinken als vervanging voor brood. Mijn man was tot een paar weken geleden brood-verslaafd. Sinds hij kefir en rauwe melk drinkt is het helemaal over. Hij neemt zich ook een kannetje mee naar zijn werk. Zijn buik slinkt dan ook als sneeuw voor de zon🙂
      Maar nogmaals, neem je vooral de tijd om jouw eigen tempo hierin te bepalen.
      Wij zijn al zolang bezig met ons voedingspatroon om te gooien het is een heel proces, wat veel meer inhoudt dan alleen je voeding omgooien.
      Je hele leven veranderd erdoor (op een positieve manier), als je dat eenmaal begint te ervaren is het roer om, dan houdt niets of niemand je meer tegen.
      Blijf leren over voeding, dit heeft mij het beste geholpen.
      Ik was een koekjesmonster, ik was dol op gebak, verslaafd aan chips, brood, pasta en noem maar op en ik mis het nu geen moment meer. Maar daar groei je in.
      One step at the time, dat is zéér belangrijk.
      Ik ben begonnen met in de ochtend smoothies in plaats van brood. Naderhand ging ik vanzelf merken dat ik daardoor in de middag ook geen zin meer had in brood.
      Dus in de middag een bord zelfgemaakte bouillonsoep (kan je ook meenemen naar je werk) wat salade, of een grote omelet.
      je wordt vanzelf vindingrijk, vertrouw daar maar op.
      Je lichaam gaat vanzelf aangeven waar het behoefte aan heeft.

      Je bent moe zeg je? Dat kunnen ontgiftingsverschijnselen zijn. Als gifstoffen in de bloedbaan terecht komen kan dat vermoeidheidsklachten veroorzaken. Ook door het verminderen van de koolhydraten ontstaat, in het begin althans, moeheid.
      Je kunt altijd op het Weston Price forum terecht met je vragen, je wordt daar enorm goed geholpen (is mijn ervaring).
      Heel veel sterkte en vooral geduld🙂

  2. Hallo Marion,

    Haha, tja ik weet het en zal het rustig aan doen, en bij mezelf blijven. One step in a time.
    Vroeger was ik een jantje ongeduld en dat komt nu even weer om de hoek kijken.
    Ik ga, ook wat het eten betreft, in het nu leven, loslaten en het komt zoals het komt……..waarschijnlijk heb ik even iemand nodig die dat tegen me zegt…;) Dankjewel.
    Ik ga weer fris beginnen vandaag .
    Hele fijne dag.
    Warme groet.

    • Als je al een eind op weg bent met WAP zal het met je ‘ongeduldigheid ‘ ook steeds beter gaan. It’s a promise😉
      En als je even een peptalk nodig hebt weet je me te vinden. Ik ken het klappen van de zweep, ik ben er zelf doorheen moeten gaan, door al die emoties.

      Ongeduld, angst om weer terug te vallen, gevoelens van afwijzing en boosheid naar mezelf toe omdat ik een terugval had, gevoelens van afschuw dat ik het zover had laten komen, zelfhaat, ja zelfs walging.
      Maar boven alles diep innig verdriet omdat ik maar geen manier kon vinden om mijn (vr)eetbuien te stoppen.

      Al deze emoties zijn nu verleden tijd dankzij WAP🙂
      Je merkt het wel, ik ben er super enthousiast over.
      Fat, Fast and Simple, dat is nu voor mij het nieuwe codewoord.

Leave a Reply

