Low carb

De mens at vroeger veel minder koolhydraten dan we nu dagelijks eten. Koolhydraten zijn alle voeding die bestaat uit suikers en zetmelen. Uw boterham met anijshagel is dus voor 90% koolhydraten. De dietisten zeggen dat u vooral veel koolhydraten moet eten. Waarom is dat onjuist ? De darmen van de mens zijn niet ingesteld op het verteren van grote hoeveelheden koolhydraten. De mens en zijn evolutionaire voorgangers hebben 2,5 miljoen jaar lang nooit zoveel koolhydraten gegeten als we nu doen.

Om dat in perspectief te plaatsen: Stelt u onze historie als mens voor als de afstand vanaf Groningen tot de zuidkust van Spanje. De mens heeft in zijn reis van Zuid-Spanje naar Groningen nagenoeg geen koolhydraten gegeten. Opeens, 1 kilometer (10.000 jaar geleden) voor Groningen gaat iedereen ineens koolhydraten eten.

Dat is de verhouding: 2.490.000 jaar bijna geen koolhydraten en nu de laatste 10.000 jaar ineens bijna alleen maar koolhydraten. Zie de grafiek hieronder. Een aardappel is rauw giftig en bestaat voor het overgrote deel uit koolhydraten (zetmelen). Tarwe en andere granen hebben we ook nooit gegeten, omdat die zonder machines niet te verwerken zijn (de schil is oneetbaar). Wat aten we wel: Groenten, noten, vlees en vis. Dit is vooral eiwit- en vetrijk voedsel. Er zijn nog enkele culturen die nog steeds het originele, natuurlijke dieet volgen. Dit zijn onder andere de eskimo’s, die nagenoeg alleen vette vis en vlees eten. Overgewicht en moderne welvaartsziekten komen daar dan ook nagenoeg niet voor. Ze eten namelijk een dieet met nagenoeg geen koolhydraten. Dit bewijst dat koolhydraten niet essentieel zijn.

Bron: http://www.fonteine.com

Brood, alcohol, geschilde aardappelen kortom koolhydraten zijn, bij een patroon met weinig beweging,de aanjagers van buikvet.

Wij eten teveel brood en andere granen. Daar zit veel zetmeel in. Daar worden we dik van. Het duurt heel lang voordat de suikers uit het brood vrij komen. We blijven dus zo lang brood eten totdat de suiker vrij komt en aan onze hersenen het signaal ” VOL ” geven. Niemand stopt na één boterham. Het lijkt wel alsof je van brood meer honger krijgt.

Hoe heb ik dit opgelost?

Door ‘s morgens een smoothie te maken van 1 à 2 stukjes ( zuur) fruit met yoghurt dat scheelt in ieder geval al één broodmaaltijd. Een smoothie leent zich ook goed om in een thermoskan mee te nemen naar het werk. Je kan heel veel verschillende smoothies maken. Laat je fantasie de vrije loop. Een smoothie gaat niet snel vervelen.

‘s Middags vaker een salade met stukjes kip, zalm of fèta  en/of soep, dat vult goed. Eventueel met een sneetje brood. Dat is in ieder geval alweer minder brood dan dat ik normaal zou eten. Een thermoskan soep kan ook mee naar het werk. Een bakje salade ook. Het slasausje kan in een apart bakje mee genomen worden. Een omelet van een paar eieren is erg machtig. Daar eet ik  geen brood meer bij. Dit kan koud ook goed gegeten worden. Of ik kook een paar eitjes en maak daar een eiersalade van met mayonaise en kerrie en wat zout. Ik doe dit op een snee speltbrood en zit bomvol.

Avondeten: Ik doe flink wat groenten in een wok  met eventueel wat vis, kip of ander vlees erdoor. Wanneer dat gaar is roer ik er meestal een blikje kokosmelk of crème fraiche  doorheen en laat dat even mee verwarmen. Daar kook ik dan wat rijst of miehoen bij. De kokosmelk en de crème fraiche zorgen ervoor dat je niet zoveel eet en dat je veel langer vol zit.

Hetzelfde doe ik als ik aardappelen maak. Zorg dat er flink wat gezond vet in de pan gaat bij het smoren van de groenten ( roomboter, olijfolie of kokosolie) en bij het bereiden van het vlees. Weer zorgt het vet ervoor dat je niet meer veel aardappelen op krijgt.

Met (spelt) spaghetti, bami en lasagne hetzelfde liedje. Veel vet gebruiken bij het bereiden van de saus. Je zult zien dat je minder koolhydraten (en minder tarwe) gaat eten. Zorg er wel voor dat je goede kwaliteit vetten gebruikt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s