Verse voedingsmiddelen schenken levenskracht

Meer groenten en rauwkost op het menu !!!!

Kinderen: “waarom” ?

Mijn antwoord:

Rauwkost zit vol levenskracht. Dit geldt ook voor vers fruit en verse kruiden. Deze levenskracht bevind zich alleen in verse voedingsmiddelen. Om onze cellen te voeden zijn we afhankelijk van de levenskracht uit vers fruit, verse groenten en kruiden. Planten krijgen deze levenskracht van de zon  en zetten dit om in een andere vorm van energie. Wij mensen eten deze planten en profiteren op deze manier van de kracht van zonne-energie. Rauwkost is levend voedsel. Bovendien reinigt rauwkost de darmen.” Met dit antwoord konden ze uiteraard niets. Positief  is dat rauwkost altijd gegeten moet worden met gezond vet dit bevorderd  de spijsvertering omdat de vezels in rauwkost moeilijk verteerbaar zijn.

Daar konden ze wel wat mee. Dat werden dus stukken komkommer, wortel, bleekselderij, paprika, radijsjes, olijven, koolrabi (heel lekker probeer het maar eens) en kerstomaatjes met een lekker dipsausje van olijfolie,  mayonaise en tomatenketchup. Uiteraard van de best mogelijke kwaliteit. Dit gaf ik ze ook mee naar school, ik deed het dipsausje wel in een apart kommetje. Soms maakte ik een heerlijk dipsausje van avocado met wat mayonaise en een fijn gesnipperd uitje erdoor.

Mijn zoon werd  fan van mijn overheerlijke maaltijdsalades met stukjes kip erover of stukjes tonijn of zalm.

Twee keer per week waste en droogde ik wat sla voor de hele week (veldsla leent zich hier heel goed voor) deed dat in een Tupperware kom en bewaarde dat in de koelkast. Op die manier had ik altijd snel sla bij de hand. In het begin hield ik het eenvoudig maar naderhand werd ik steeds moediger. Het is me zelfs gelukt om van een knolselderij een salade te maken en ze aten het nog ook. Als ik tosti maakte deed ik er uien en paprika tussen en gaf ik er een kommetje rode bietjes bij of een sperziebonensalade.

Mijn huis leek wel een groente- en fruitafdeling. Als er een ramp uitbrak hoefde ik niet te treuren want ik kon  in mijn eigen schuur gaan winkelen. Ik zorgde er altijd voor dat er voldoende groenten en fruit in huis was zodat ik ter plekke een maaltijd kon verzinnen zodat ik niet eerst nog naar de winkel moest gaan om het te kopen. Als ik niet wist wat ik mee kon geven naar school bakte ik gezonde muffins. Dit kan ook met geraspte wortel, je proeft de wortel naderhand niet meer. Ik vroor ze in en ’s avonds pakte ik er twee uit de diepvries.

Gelukkig tellen aardappelen ook als groenten. Daar maakte ik aardappelsalade van  of ik bakte ze in de oven (liefst met schil en lekker gekruid). Het is een goed alternatief voor frietjes die normaal worden gefrituurd in ongezonde (trans)vetten.

Ik bedacht mijn eigen versie van pizza taco met een flinke berg wittekool salade ” on top “. Die witte koolsalade gingen ze trouwens naderhand zelfs op een wrap eten. Tussen de middag bakte ik soms  flink wat champignons met uien, knoflook, lekker gekruid uiteraard en gebakken in flink wat gezond vet, en dan op een sneetje brood.

Pannenkoeken bleken ideaal te zijn om groenten in te verstoppen, de allerlekkerste vonden ze mijn pompoen pannenkoeken, ja je leest het goed, een kind wat voorheen niets lustte is (zonder dat hij het wist overigens) pompoen pannenkoeken gaan eten. Dat geldt trouwens ook voor een omelet, wat groenten en/of verse kruiden erdoor smaakt hartstikke goed. Pompoen kan je ook heel goed verstoppen in spaghetti saus en in groentesoep. De pompoenstukjes eerst gaarkoken en dan pureren, op het laatst pas door de saus mengen of de soep.

In nasi, bami, spaghetti en soepen kan je heel gemakkelijk groenten verstoppen door de groenten met een staafmixer glad te roeren (maar dit wist je waarschijnlijk al).

Wokken is tegenwoordig favoriet maar mijn zoon begint het nu pas te waarderen al die grote stukken groenten. Welke groenten heb ik nu nog niet gehad? O ja de koning onder de groenten wat gezondheid betreft, en bij kinderen het minst favoriet door de bittere smaak: Broccoli.

Aan mijn zoon kwam ik deze groenten in ieder geval niet kwijt. Mijn dochter at het wel.  Als ik hem door de spaghetti deed met de staafmixer of in de soep dan at hij deze groenten wel.

Er is een alternatief voor broccoli als groenten: broccoli kiemen. Google op broccoli kiemen of broccoli spruiten en je vindt er alles over. Ik ben ze uiteindelijk zelf gaan kweken. Hoe je dat moet doen vind je ook op internet.

Ik heb in Duitsland bij de DM een glazen kiempot gekocht en de broccolikiemen zijn te koop in de natuurvoedingswinkel. Bij de kiempot zit een duidelijke beschrijving. Een kind kan de was doen. Bijna iedere dag doen wij een klein toefje tussen de boterham en ik  meng het ook weleens door de sla. Je kunt een flinke voorraad maken. Op die manier heb je op een snelle, gemakkelijke manier iedere dag wat rauwkost. Er bestaan nog meer soorten kiemen; bij de DM en de natuurvoedingswinkel vind je ze allemaal. Het voordeel van kiemen is dat ze nog veel en veel gezonder zijn dan de groenten. Alle levenskracht zit er nog in, ze zorgen voor een flinke energieboost. Het is gemakkelijk, snel, gezond, ze zijn licht verteerbaar waardoor je darmflora verbetert, je krijgt er energie van en je word er mooi van!😉

Je kan ook biologische groentesmeerseltjes kopen voor op het brood als alternatief voor de eeuwige kaas, ham, hagelslag, stroop of pindakaas. De smeerseltjes van de DM verkies ik boven die van de natuurwinkel. Mijn favoriet is de smaak ‘Toscane’ en ‘Tomaat Basilicum’. Maar dat is persoonlijk. Dit gaf ik mijn kinderen ook wel eens mee naar school of ik gaf een broodje mee met kruidenboter.

Kruidenboter is ook weer heel lekker om ’s avonds op tafel te zetten met toastjes of stukjes stokbrood in plaats van chips. Het is lekker hartig en als je goede kruidenboter gebruikt van roomboter dan heb je ook weer de gezonde vetten.

Dit vult ook weer snel waardoor je er niet te veel van eet.  Terwijl die zak chips leeg gaat en je daarna nog steeds trek in iets blijft houden. Dat komt omdat er geen levenskracht in zit. Geen wonder dat we altijd zo moe waren.

2 thoughts on “Verse voedingsmiddelen schenken levenskracht

  1. Wat leuk, ik ben ook gek op kiemen maar ik heb een glazen kiemschaaltje zonder deksel gekocht bij Ranzijn. Je ziet de zaadjes groeien, het enige wat je hoeft te doen is elke dag het water verversen. Het staat heel leuk op het aanrecht en dichtbij voor de pluk.

    Groetjes Petra

    • Wat leuk dat je hebt gereageerd op mijn ” artikel “. Zoals gezegd, kiemen zijn zo’n handig hulpmiddel om gezondheid te bevorderen. Ik ben er ook gek op. Ik ben ook gek op rauwkost maar ik heb niet iedere dag zin om heel veel groenten schoon te maken om een salade te maken e.d
      Kiemen zijn heel voedzaam. En het staat inderdaad ook nog eens gezellig. Vooral tuinkers.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s