Hoe krijg ik mijn kinderen aan het fruit

Fruit op het menu dus.

O jee, hoe kon ik ze aan het fruit krijgen? Hoe kon ik fruit aantrekkelijk maken? Het antwoord op mijn gebeden? Smoothies. Wel zelf maken want de smoothies uit de supermarkt bevatten te weinig enzymen, vitaminen en mineralen en zijn bovendien veel te duur. Voor dat geld kan je heel wat vers fruit kopen.

Iedere ochtend een lekkere fruit smoothie, want ontbijten was toch al niet favoriet en laat fruit nu net wel lukken. Bovendien is de ochtend (op de nuchtere maag) het beste tijdstip om fruit te eten. Het is in een handomdraai klaar en als je geen blender hebt dan kan het ook met een staafmixer.

Wat betreft die blender ? Die gaat er vanzelf komen als je eenmaal enthousiast raakt over gezonde voeding. Eerst stonden er hele andere dingen op mijn verlanglijstje maar dat veranderde al snel.

Recepten voor smoothies vind je in boeken en op internet . Het is me zelfs gelukt hun favoriete drankje Malibu na te maken maar dan zonder de alchohol. Het voordeel van smoothies is dat je er nog veel meer in kwijt komt dan fruit.

Ik doe er gelijk ook wat gezonde vetten in zoals kokosvet of een scheutje olijfolie, is goed voor de hersenen ( lees: voor hun stemming, concentratie en emotionele stabiliteit ). Een ontspannen kind betekent, lekker slapen, betekent rust voor mama. In banaan bijvoorbeeld zit veel tryptofaan, wat weer voor de nodige ontspanning zorgt. Strooi daar wat geraspte kokos over en je hebt een heerlijk hapje.

Doe wat volle yoghurt en/of slagroom erbij. Nee niet bang zijn voor die slagroom, gebruik wel goede zonder E-nummers erin. Liefst biologisch.

Juist deze dingen behoeden je kinderen ervoor dat die zoveelste zak chips leeg gaat. Of dat er op een andere manier de hele dag wordt gesnoept. Zo’n vette shake is gezond voor ze en een goed begin van de dag. Mijn keuze tussen natuurproducten of een chemische cocktail was snel gemaakt.

Wat ook heel leuk is: bakjes met stukken vers fruit dippen in gesmolten pure chocolade ( 70%). Of maak eens zelf appelflappen van roomboter bladerdeeg.

Gaandeweg kom je zelf beslist ook nog op hele goede alternatieven uit, om snoep te vervangen door fruit. Ik houd mij altijd aanbevolen voor tips.

En je hoeft niet bang te zijn, dat ze er teveel van gaan eten, want dit voedsel geeft heel snel een signaal naar de hersenen namelijk.: Stop, ik zit vol, ik ben verzadigd!!!

Leave a Reply

