Bio Industrie vlees? Eén doffe ellende op je bord!

Wat weten we eigenlijk over het eten dat we in onze plaatselijke supermarkt kopen en ons gezin te eten geven? Als je dat wilt weten moet je maar eens de documentaire Food inc. bekijken.

Food inc. grijpt rechtstreeks naar de keel, draait de maag binnenste buiten en schreeuwt om een voedselrevolutie. 

Deze documentaire kan alles haarfijn uitleggen waarom niemand dit vlees meer zou moeten eten. Dus dat laat ik dan ook graag aan hen over. Ieder zijn ding.

Wat ik interessant vind is om wat praktische tips te geven om ” biologisch vlees eten ” betaalbaar te maken, want biologisch vlees is me toch dúúr!  Als eerste wil ik benadrukken dat we echt niet iedere dag vlees nodig hebben. Vegetariërs beweren dat we helemaal geen vlees nodig hebben. Als je wilt weten hoe het werkelijk zit dan verwijs ik naar het forum van www.westonprice.nl/

Enfin hoe heb ik dit opgelost?

Ik bestel biologisch vlees via internet bijvoorbeeld bij http://www.okvlees.nl of http://www.freenature.nl/free/ Van één soepkip trek ik 9 liter bouillon. Daar maak ik soep van, die vries ik in. Ik doe flink veel groenten erin. Deze soep vult behoorlijk. Ik heb dan toch de vitaminen en mineralen van het vlees, terwijl ik niet perse ook nog (iedere dag) vlees hoef te eten.

De kip pluk ik uit elkaar. Van de kippenborst-filet maak ik de volgende dag een gerecht zoals kippen-ragoût , kip-goulash, kip-kerrie salade of een ander gerecht waarin kip verwerkt zit. De overige stukken kip verdeel ik nog over de soep en doe ik bij de stukjes kipfilet voor de volgende dag. Op deze manier maak  ik van één soepkip à 12 euro ( schrik niet) 7 à 8 maaltijden. Wat heet hier duur?

Dit kan je ook met soepvlees ( runderschenkel ) doen of andere beestenbotten. Als ik een grote pan rijst, bami of iets dergelijks maak doe ik er maar 300 gram kipfilet in maar wel veel groenten, eventueel klein gemaakt voor de kinderen. Ook hier eten we weer twee dagen van. Voor de prijs van…..3,50 per dag ( aan kipfilet dan ). Zo sla ik twee vliegen in één klap. De volgende dag serveer ik er wel een lekkere salade bij vanwege de levenskracht😉 . Daarnaast drinken we veel biologische rauwe onverhitte melk waardoor we ook weer niet overdreven veel vlees nodig hebben.

Bij Albert Heijn kan je rundvlees kopen van Green Fields. Dit is Iers rundvlees. Denk eens aan die groene grazige weiden van Ierland. Dat lacht je toe. Zo denken de dieren er ook over. Vlees van deze dieren is oké. Als ik zuurvlees maak,  maak ik meteen een hele grote portie door er veel saus bij te maken, want dit is toch vaak het lekkerste. In deze saus zitten dan ook weer de vitaminen en mineralen van het vlees. Op deze manier kunnen we er zeker twee dagen van eten,vaak zelfs drie. Biologisch rundvlees kost plusminus 10 euro per kilo ( bij Okvlees )  tel uit je winst. Dit komt uit op 3 à 5 euro per keer.

De prijs van biologisch gehakt, braadworst en kippen drumsticks valt ook best te doen.

Biologische zalm haal ik bij de Duise Aldi. Biologische zalm en tonijn uit blik bestel ik op internet van het merk Fish 4 ever.

De rest vang  ik op met goede zuivel (kijk onder het kopje omschakelen naar goede vetten). Ben niet te zuinig met eieren. Hier kan je veel verschillende gerechten mee maken.

Vroeger aten we vaak vlees vervangers maar dat doen we niet meer. Ze zijn vaak van genetisch gemanipuleerde soja gemaakt en bovendien zijn ze zwaar bewerkt, ze zitten vol E-nummers .

Gemanipuleerd daar zit het woordje manipuleren in en dat is wat er met ons gebeurd, we worden gemanipuleerd door de voedingsindustrie.

4 thoughts on “Bio Industrie vlees? Eén doffe ellende op je bord!

  1. Hey Dag Marion, Ik ben al meer dan 20 jaar vegetariër,en ben in die jaren nog niet ziek geweest,daarvoor heel dikwijls bronchites,resultaat antibiotica. Tot er iemand zei van extra vit. c te nemen, gedaan bronchites.En ter vervanging van mijn vlees eet ik noten,maar ik eet als toespijs niets van dat alternatief smeersel,intiutief moest ik daar niets van hebben.En volgens de berichten uit de Lichtwereld gaan we in de toekomst geen vlees meer eten,.we zijn zelfs oorspronkelijk planten-bessen-eters.( gezien ook onze tanden zijn niet van vleeseters) En hoe dit zal gebeuren zeggen ze, zal zijn,dat de mensen zo gevoelig gaan worden dat als ze vlees eten ,gaan ervaren wat de dieren voelen als ze gedood worden,en gaan vanzelf afzien van vlees te eten.En we gaan onze groentjes dicht bij huis kweken( dit zie je al gebeuren met de moestuintjes die als paddestoelen uit de grond komen,bio) hier in mechelen kan je een perseeltje huren op voorwaarde dat er niet gesproeid word en bio getuinierd, goed he,we gaan er op vooruit. Maar iedereen is daar nu nog niet toe in staat, er zijn mensen die hun lichaam gewoon nog vlees nodig hebben. Ik ben al jaren met spiritualiteit bezig en Lichtwerk,en dan veranderen je voedingsgewoonten zonder dat men er erg in heeft,gewoon intuitief.
    Zeer genegen yolande :-))

    • Hoi Yolande,
      Bedankt voor je openhartige reactie.
      Wat fijn dat je van je bronchitis bent genezen. Ik weet wat het is om slecht lucht te krijgen . Als kind had ik astma, maar ben daar in de puberteit “overheen” gegroeid Eet je wel nog goede zuivel van gezonde dieren?
      Dieren die gras eten bedoel ik dan?
      Vooral gefermenteerde zuivel zoals yoghurt.

      Ja, we gaan er beslist op vooruit. Je groentjes dicht bij huis kweken wordt een echte rage. Dat bewijst het concept van de Makkelijke Moestuin keer op keer.
      Ik hoorde laatst zelfs dat Jennifer Aniston ook een Makkelijke Moestuin heeft.
      Dus ook beroemdheden worden ” wakker “.

      Zeer genegen Marion🙂

  2. Hallo, ik lees op je site dat je de biologische zalm bij de aldi haalt,
    kun je me aangeven , misschien merk en zo want ik kan deze niet vinden, helaas.

    • Hallo Marjon.

      Ben je bij de Duitse Aldi geweest?
      Daar zou de biologische zalm gewoon in de diepvries moeten liggen.
      Sinds ik mijn boodschappen bij de biologische boerderijwinkel haal kom ik (bijna) niet meer in Duitsland.
      Ik koop nu wilde zalm van het merk Qeens bij Albert Heijn, is niet biologisch maar blijkbaar gezonder dan biologische kweekzalm.

Leave a Reply

