Verzadigde vetten zijn gezond

   

Toen ik over gezonde vetten ging leren raakte ik helemaal het spoor bijster. Ik zag door de bomen het bos niet meer maar ik ben er nu uit. Verzadigde vetten zijn gezond, maar dan wel de natuurlijke vetten die voorkomen in natuur producten. De vetten die voorkomen in halvarines, dressings en bewerkte fabrieksvoeding zijn zeer ongezond. Het zijn transvetten. Ik verwijs hiervoor  naar www.fonteine.com en http://www.westonprice.nl  als je daar alles over wilt weten.

De mens heeft zich altijd gevoed met natuurlijke verzadigde vetten. Vanaf dat we deze vetten uit ons voedingspatroon zijn gaan schrappen is de ellende begonnen. Hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, kanker, zijn aan de orde van de dag. De mensheid is nog nooit zo ongezond geweest als op dit moment en de vooruitzichten zijn nog steeds ronduit slecht. Trap niet in dat verhaal dat de mensen steeds ouder worden. Ze worden misschien ouder maar waardoor? Door o.a een goed ontwikkelde cardiologie, die ( bijna) alles op kan lappen wat er in hart en vaten fout gaat. Maar ga eens op een afdeling kijken waar mensen liggen die een open hart operatie hebben ondergaan. Aan de wand hangen grote posters van een open hart operatie, dat wil je echt niet meemaken. De mens wordt dan misschien wel ouder maar beslist niet gezonder. Waarom komen er steeds meer en meer ziekenhuizen? Juist ja. Als we zo goed bezig zouden zijn was dit beslist niet nodig. Ik placht dan ook te zeggen: ” We worden steeds ouder maar niet levendiger. We sterven gewoon langer “.

Ik heb in ieder geval het heft in eigen handen genomen. Ik wil niets meer te maken hebben met alle gehydrogeneerde vetten ( transvetten). Dit zijn de werkelijke slopers van mijn hart en bloedvaten. En helpen alle cellen in mijn lichaam om zeep. Niet de verzadigde vetten zijn de boosdoeners.

Ik ben overgegaan op bakken in roomboter gemengd met kokosvet en een scheutje olijfolie. Verzadigd vet is het beste om in te bakken omdat het vet stabiel blijft ondanks hoge temperaturen. Daardoor ontstaan er geen kankerverwekkende stoffen.

Ik weet het, het is allemaal duurder maar ik zie mijn gezondheid nu als een spaarrekening waarin ik kan investeren. Hoe meer ik aan preventie doe hoe meer ( gezondheids) winst het mij zal gaan opleveren. Haal ik steeds wat van die rekening af dan heb ik op een gegeven moment geen weerstand meer over. Het resultaat is dan ziekte.

Ik hoef geen 500 kanalen meer op mijn televisie of steeds de allernieuwste gadgets. Vroeger wel. Dan was ik ontevreden als ik aan bepaalde dingen niet kon meedoen. Ik weet nu dat het gevoel van ontevredenheid voortkomt  uit een ongezonde levensstijl en de invloed die dat heeft op de hersenen.

In plaats van ontevreden voel ik mij tegenwoordig opgewekt, blij en tevreden. Ik kan me zomaar gelukkig voelen om niets en met niets. Nu snap ik dat ze zeggen “ het geluk zit van binnen “ . Niets maakt zo blij als gezonde vetten.

Verzadigde vetten verzorgen de celwanden die onze cellen ( dus ook hersencellen en zenuwcellen) moeten beschermen voor beschadigingen. Ze zorgen ervoor dat de celkern niet beschadigd kan worden door o.a gifstoffen. Verzadigd vet laat onze celwanden ” ademen “.  Ze houden de celwanden soepel zodat de goede stoffen er gemakkelijk in kunnen en de afvalstoffen er gemakkelijk uit kunnen. Kan dit proces niet optimaal functioneren dan dreigt er op den duur celverstikking. Goede stoffen (vooral zuurstof) kunnen de celkern dan niet meer bereiken. Uiteindelijk sterven de cellen  af. Je wilt echt niet dat dit gebeurd in je hersenen, zenuwstelsel, kortom je hele lichaam.

Verzadigde vetten zorgen voor een goede hormoonbalans. Als de hormoonhuishouding verstoord is voelt een mens zich niet lekker in zijn vel. Alles hangt met elkaar samen. Ons lichaam is één geheel. We kunnen de organen niet los van elkaar zien. Als ik veel gifstoffen tot mij neem zoals alcohol, koffie, roken, medicijnen, voeding en dranken vol e -nummers, transvetten, dan schaadt dat mijn lever. De lever is het grootste ontgiftings orgaan. Als de lever zijn werk niet naar behoren  kan uitvoeren hebben alle organen in ons lichaam daaronder te lijden.

Ik zorg dat ik mijn lever te vriend houd door mijn lichaam alleen maar dat aan te bieden waarvoor het gemaakt is. Natuurlijke onbewerkte volwaardige voeding.

Over mijn salades maak ik een sausje  met flink wat  extra vierge olijfolie. Of ik doe een scheutje in mijn fruitsmoothies ( dat proef je overigens niet). Om je goede vetten consumptie te verhogen kan je ook kokosrasp door je smoothie doen.

Iedere week eet ik 1 avocado ( jakkiebah) dit vond ik best moeilijk , maar nu maak ik een smoothie van: een scheutje water, 1 avocado, 2 bananen, 10 eetlepels volle yoghurt. In deze volgorde. Deze hoeveelheid is voldoende voor 2 personen. Let maar eens op hoelang dit vult. Het smaakt als een dessert. Google maar eens op avocado en je leest hoe gezond dat is. In avocado zitten heel veel gezonde vetten.

Als ik ga bakken ( verjaardagen en feestdagen maar wordt steeds minder omdat mijn lichaam er geen behoefte meer aan heeft) gebruik ik roomboter. Frieten bak ik ook in kokosolie maar ook dat komt steeds minder vaak voor. Mijn lichaam geeft ( eindelijk ) aan dat het verzadigd is. Door de gezonde vetten ben ik niet meer voortdurend met eten bezig.

Ik heb mijn lichaam jarenlang verwaarloosd en niet die voeding gegeven waar het voor gemaakt is. Nu ik dat wel doe gaat mijn lichaam weer natuurlijker reageren. Ik kan nu helemaal gaan watertanden als ik aan mijn fruitsmoothie denk of ik krijg ineens visioenen van een lekkere salade.

 Volvette ( biologische ) zuivel .

Ik maak naar hartelust gebruik van slagroom ,roomboter, volle melk, rauwmelkse boerenkaas, zachte kazen zoals: Brie, Camembert, Monchou, Cottage cheese, Roomkaas,  Fêta, Mozarella, Mascarpone, Ricotta en kwark.

We eten een paar eieren ( is hersenvoedsel ) per week omdat in eigeel veel B vitamines zitten en uiteraard gezonde vetten. Biologische eieren zijn een natuurlijke multivitamine. Laat je niet tegenhouden door het cholesterolverhaal want dat is één grote leugen. Lees hier meer over op http://www.fonteine.com of lees het boek De Cholesterol Leugen door Prof.W. Hartenbach. Of Google eens een avondje en je zult een stuk wijzer worden over cholesterol.

De B vitamines spelen een belangrijke rol bij stress. Eieren zijn zo goed voor de hersenen omdat er veel choline inzit, een stof die een belangrijke rol speelt bij de hersenstofwisseling. Choline is nodig voor een optimale hersenwerking.

In het begin bij het omschakelen van ongezonde voeding naar gezonde voeding dacht ik weleens: ” wat mag ik in godsnaam nog wel eten “, maar je ziet dat er heel veel over blijft.

Last but not least Vet maakt niet vet. Het zijn de koolhydraten die dik maken!

Leave a Reply

