Geef de liefde door

Geef ik omdat ik moet geven of geef ik vanuit pure liefde voor mijn kinderen?
In het begin van mijn moederschap heb ik vaak gegeven vanuit een Heilig Moeten.
Ik wist totaal niet wat geven vanuit pure liefde was.
Dat was me eerlijk gezegd niet echt geleerd.
Beter gezegd: het was me afgeleerd.

Mensen zouden weer misbruik van me kunnen maken als ik zoveel liefde gaf.
Als kind had ik altijd al de overtuiging:
Respect moet je verdienen.
Respect krijgen komt voort uit respect tonen.

Ik heb altijd een heel diep respect gevoeld voor mijn kinderen.
Voor hun ziel, voor hun leven in het algemeen.
Ik ben gaan luisteren naar wat mijn kinderen echt nodig hadden.
Dat luisteren getuigde van respect voor hun verhalen.

In dat luisteren zat voor hen een duidelijk voelbare liefdevolle kracht.
Die liefdevolle kracht had niet alleen een heilzame uitwerking op hen maar was ook heilzaam voor mij.
Door die duidelijk voelbare liefdevolle kracht kon ik “ het opgaan in mijzelf “ beter loslaten.
Hierdoor kon ik mijn ego overstijgen en mijn eigen behoeften ondergeschikt maken aan de behoeften van mijn kinderen.

Bewust moederschap had voor mij alles te maken met me dienstbaar opstellen naar mijn kinderen toe.
Verwar het dienstbaar zijn niet met slaafsheid.
Als ik vanuit dienstbaarheid handel geef ik mijn kind alles wat het nodig heeft om gezond op te groeien.
Handel ik vanuit slaafsheid dan geef ik toe aan iedere gril van het kind.

Vaak had ik ook gevoelens van: Bah, ik zit in een sleur .
Altijd dat gedrein, geruzie, de was, de strijk, eten aanslepen, koken….
Houdt het dan nooit op?
Dienstbaar zijn was echt niet altijd leuk, zeker niet als het vanuit een Heilig Moeten gebeurd.
Die gevoelens mocht ik gerust hebben en ook uiten.
Ik was wars van al het moeten in mijn leven.
Toen ik eenmaal inzag dat ik een hoger doel diende met het (op) voeden van mijn kinderen kon ik ook de liefde daarin voelen.
Door onvoorwaardelijk en oprecht liefde te geven kweek ik liefde bij mijn kinderen. Ik geef mijn liefde door.

Ik zie dat nu in hen terug.

Ik zie de innige liefde die zij hebben voor mens, plant en dier.

Eigenlijk voor de hele aarde.

Leave a Reply

