Zelf bepalen hoe gezond ik wilde leven

Televisieprogramma’s, tijdschriften, de dokter, mijn ouders, mijn vrienden, mijn kinderen, allemaal zeiden ze dat ik gezonder moest gaan leven. In mijn hart wist ik dat wel maar praktisch gezien loste dat voor mij niets op. Totdat ik door een vriendin werd uitgenodigd voor een lezing over gezonde voeding.

Ik had er totaal geen zin in en voelde een enorme weerstand.
“Duh… wat kunnen ze mij vertellen, ik weet heus wel hoe ik gezond moet leven!”
De dame die de lezing gaf deed het ontzettend leuk. Ze gaf vooral veel praktische tips die gemakkelijk toepasbaar waren.
Het was laagdrempelige informatie, geen saaie kost.
Ze ging meer in op de vraag “Hoe doe je dat dan in de praktijk?” Kortom: ze raakte een snaar bij mij, ik werd enthousiast.

De volgende dag liet ik de lezing nog eens de revue passeren en dacht bij mezelf : “Wat wil ik nou eigenlijk? Mijn hele leven zo door blijven sukkelen of wil ik mij ook zo vitaal voelen zoals die mevrouw gisteravond beloofde?” Ze was zelf namelijk een toonbeeld van vitaliteit. Ze was ouder dan ik, maar alleen in jaren. Qua uiterlijk leek ze zeker 10 jaar jonger. Dat wekte wel vertrouwen bij mij moet ik zeggen!🙂

Het allereerste wat ik vanaf dat moment ben gaan doen is informatie opzoeken over voeding. Ik las alles wat ik maar te pakken kon krijgen. Zelfs bij het zetten van de eerste stap naar gezonde voeding, is inzicht en kennis hard nodig. Ik moest erachter komen welke invloed voeding heeft op ons organisme zodat ik zelf de keuze kon gaan maken: gezond leven of niet.

Na het lezen van een aantal boeken was ik er van overtuigd dat gezonde voeding ook invloed heeft op ons brein en daardoor op hoe wij ons voelen en ons gedragen.
Dit feit heeft mij enorm geïnspireerd iets aan mijn (onze) levensstijl te gaan veranderen.
De boeken lieten mij vooral zien dat ik verkeerd bezig was. Ze gaven mij inzicht over, en bewustwording van, gezonde voeding.
Het is niet zo dat ik die boeken in korte tijd gelezen heb, nogmaals het is een proces van 8 jaar geweest.

Toen ik hiermee begon bedacht ik het volgende: ik geef mezelf 5 jaar de tijd om mijn eet- en levensstijl te veranderen, dan ben ik 50 jaar. Ik hoop dat ik daarna nog heel wat gezonde jaren voor de boeg heb dankzij mijn nieuwe gezonde levensstijl.

Ik ben in die periode heel lief en geduldig met mezelf geweest en heb me geen korte termijn doelen gesteld omdat ik inmiddels van mezelf wist dat ik dan terug zou vallen.
Ik ben ook niet alles gaan toepassen wat in die boeken stond, maar haalde eruit waar ik op dat moment aan toe was.
Het voornaamste was dat het vanuit mezelf kwam door de inzichten die ik zelf opdeed.
Ik kon die inzichten toetsen en met heel mijn hart voelen of dit voor mij de waarheid was.
Niet van buitenaf opgelegd door een diëtiste, arts of wie dan ook.
Nee, ik leerde over gezonde voeding en wilde het daardoor ook gaan toepassen op mezelf en mijn gezin.

Dit was mijn eerste stap naar ‘zelfzorg’ .

Leave a Reply

