In Nederland gebruiken we gemiddeld 100 kilo suiker per persoon per jaar

Dat komt neer op iets meer dan een kwart pak suiker per dag!

Suiker is vergif voor ons mensen. Daarmee bedoel ik alle geraffineerde (dus bewerkte) suikers.

Deze suikers moeten namelijk eerst door het lichaam worden afgebroken tot suikers die het lichaam wel kan gebruiken. Dit is voor ons lichaam een heel ingewikkeld proces wat veel energie kost i.p.v. dat het ons energie oplevert. Deze suikers beroven ons van belangrijke mineralen in onze botten, omdat voor de verwerking van deze suikers vitaminen (van het B-complex) en mineralen nodig zijn. In frisdrank, koekjes, industriesuiker, chocolade en andere gesuikerde voeding ontbreken deze vitaminen en mineralen en ze ontbreken ook in wit brood, witte pasta, witte rijst. Daardoor krijgt men een tekort aan deze voor het zenuwstelsel zo belangrijke vitale stoffen. Het lichaam gaat deze vitaminen en mineralen roven uit onze botten.

Dus als je veel frisdrank drinkt, snoept en veel voeding eet waarin suiker verwerkt zit plas je op den duur je skelet uit. Het is niet voor niets dat je zoveel mensen in Nederland achter een rollator ziet lopen. Onze voorouders hadden zo’n ding echt niet nodig.

Suiker heeft een nadelige invloed op de bloedsuikerspiegel, de alvleesklier raakt overspannen omdat deze heel vaak teveel insuline moet aanmaken om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Het gevolg is bloedsuikerspiegelschommelingen wat heel slecht is voor onze hersenen. Dit zorgt voor een verstoorde gemoedstoestand. Hierdoor ontstaan weer wisselende stemmingen die kunnen variëren van depressie tot aan agressiviteit. Maar ik wil niet teveel ingaan op de theorie daar kan je al genoeg over lezen op internet. Hoe heb ik dit aangepakt?

Ik heb de suiker in de thee vervangen door biologische honing. Ik ben begonnen met de biologische honing van de Aldi en de Lidl. Inmiddels geef ik graag wat meer uit en koop ik iets duurdere  honing.  Maar ik ben ook al 8 jaar verder. Begin met kleine stapjes en maak het jezelf niet onnodig te moeilijk en te duur. Als je van de fabriekssuiker af gaat is dat al een hele grote verbetering voor je gezondheid.

Honing is een natuurproduct en bevat natuurlijke suikers. Bovendien bevat honing vitaminen en sporenelementen die nodig zijn voor een goede suikerafbraak. Op dit moment drinkt alleen mijn zoon nog honing in de thee, wij drinken onze thee  zonder honing. Hoe minder suikers hoe beter. Je hebt geen idee hoe snel je van een suikerverslaving af kunt raken als je gemotiveerd bent. Eerst veel lezen over de nadelige gevolgen van suiker dus!!!

Wat veel mensen niet weten is dat zetmeel ook suiker is. Vooral geraffineerd meel is funest. Een heel smakelijk meel is speltmeel. Hier bak ik broden van en af en toe maak ik hier pizzabodems van. Alles met behulp van de broodbakmachine. Een kind kan de was doen. Witte pasta, witte rijst ben ik langzaam gaan vervangen door zilvervliesrijst of witte Basmati rijst die is wel gezond. Quinoa en miehoen (rijstmie) zijn ook goede alternatieven.

4 thoughts on “In Nederland gebruiken we gemiddeld 100 kilo suiker per persoon per jaar

    • Om te beginnen wil ik je van harte welkom heten op mijn blog.
      De suikerinname per persoon per jaar baseer ik op onderstaande informatie die ik op deze site heb gevonden. http://www.hypoglykemie.nl/oorzaken-hypoglykemie/
      Uit onderzoek blijkt dat in Nederland gemiddeld 100 kilo suiker per persoon wordt geconsumeerd.
      Dit betreft niet alleen witte suiker, maar ook suiker in de vorm van honing, snoep, frisdranken etc.
      Ook maken mensen steeds vaker gebruik van veel kant en klaar producten waarin vaak een forse hoeveelheid geraffineerde koolhydraten worden gebruikt.
      Deze fabrieksmatig geconcentreerde suikers vormen een belangrijk onderdeel in de totale suikerconsumptie per persoon.

      • Hmm, die verwijzen ook naar “onderzoek” zonder bronvermelding.
        Waar de uitspraken wel controleerbaar zijn komt men meest ronde de 30-35kg per jaar.
        Is ook al verschrikkelijk veel, hoeft niet nog eens overdreven te worden…

      • Waar de uitspraken wel controleerbaar zijn komt men meestal rond de 30-35 kg per jaar.

        Welke controleerbare uitspraken bedoelt u? Kunt u die even vermelden? Dat praat wat gemakkelijker.

Leave a Reply

