Suiker is schadelijk

Volgens de Amerikaanse professor Cheraskin zou op iedere verpakking van producten waar suiker inzit de volgende alarmtekst moeten staan:

Suiker bevat een stof die gevaarlijk kan zijn voor uw geestelijke gezondheid!

Volgens deze hoogleraar is suiker een heel gevaarlijk product.

We zijn in ons gezin het snoepen dan ook drastisch gaan verminderen. Wat er nog lag werd opgemaakt of als het te erg was gooide ik het meteen weg. Al het snoep met geur-, kleur- en smaakstoffen ging de vuilnisbak in. Chips kocht ik niet meer nadat ik over MSG (smaakversterker) had gelezen. Het alternatief was een zak biologische chips uit de natuurvoedingswinkel bij bijzondere gelegenheden. De kinderen gingen zich er zowaar weer op verheugen. Iets wat voorheen zo vanzelfsprekend was, werd nu weer een klein feestje!

Bij de Duitse supermarktketen Kaufland kocht ik biologische popcorn, mmmmm… heerlijk en gezoet met honing. Pure chocolade (minimaal 70% cacao) werd een ware lekkernij, honger maakt rauwe bonen zoet! Pure chocolade smaakt vrij bitter. Wij mensen hebben nog een overblijfseltje uit vroeger tijden en dat is: wanneer men iets in zijn mond stopt wat bitter smaakt, krijgen de hersenen meteen een signaal dat men moet stoppen met eten want er dreigt gevaar.

De oermensen hadden vroeger geen televisie, internet en boeken om hen te waarschuwen over wat wel en niet goed was om te eten. Ze moesten het geheel van hun instincten hebben. Dus een bittere smaak betekende dat het voedsel weleens giftig kon zijn. Daarom kan je van pure chocolade (70%) niet veel eten. Na een paar blokjes zit je vol. Laat het lekker langzaam smelten in je mond, geniet er even van en voel wat er gebeurd.

Frisdrank ging ik vervangen door biologische rode druivensap of diksap aangelengd met wat water (af en toe deed ik er Spa Rood bij om het idee te wekken van koolzuurhoudende frisdrank). Ze vonden het precies naar Cassis smaken. Ik vertelde erbij dat het niet de bedoeling was dat ze dit veel mochten drinken. Je drinkt uiteindelijk om je dorst te lessen. Daarvoor is water en kruidenthee het meest geschikt.

Ik ben op zoek gegaan naar lekkere ‘drinkthee’. Een hele lekkere thee om mee te beginnen vond ik: Cranberry Rooibos thee van het merk Pyramide (natuurvoedingswinkel). Deze thee is vrij zoet. Hij smaakt een beetje naar snoep. Mijn kinderen hebben dit heel goed opgepakt en drinken nu  zelfs kruidenthee. Het was heel leuk om steeds weer andere thee uit te proberen. Thee zetten werd een echt familieritueel. Iets waar de kinderen naar uit begonnen te kijken : hè gezellig met een pot thee op de bank, met af en toe een paar blokjes pure chocolade erbij en het is nog gezond ook.

In de winter maak ik regelmatig warme cacao van biologische volle (rauwe/onverhitte) melk en cacaopoeder. Gewoon lekker ouderwets. Gelukkig komen er genoeg reclames tussen de films door waardoor ik even tijd heb om dit drankje te maken. Zoeten doe ik het met honing. En als we heel feestelijk willen doen komt er een toef slagroom bovenop met een snufje kaneel. Probeer het maar eens. Het is echt geen straf! Ben vooral niet te zuinig met de slagroom. Neem altijd biologische slagroom waar geen E-nummers of andere duistere zaakjes inzitten. Maak je geen zorgen over verzadigde vetten. We worden daar namelijk onnodig bang voor gemaakt. Zonder verzadigd vet kunnen onze hersencellen en zenuwcellen niet optimaal functioneren. Onze voorouders hebben altijd verzadigde vetten gegeten en deden het er heel goed op. Kijk maar op http://www.westonprice.nl, dan kun je er alles over lezen.

Koekjes werden vervangen door af en toe een plakje biologische peperkoek met een lik echt goede roomboter. Ja… roomboter is gezond!

En als ik cake, koek, of muffins wilde eten, dan bakte ik ze zelf. Met gezonde ingrediënten. Op deze manier kreeg ik in ieder geval de vieze ongezonde toevoegingen er niet “gratis” bij. Het voordeel van muffins is dat je ze op een moment kunt bakken dat het jou goed uitkomt en dat je ze daarna in kunt vriezen. Dit gaat perfect.

Als de kinderen een uurtje gingen computeren, zette ik van tevoren al een bakje klaar bij de computer met wat ongezouten noten zoals walnoten, amandelen, cashewnoten of wat blokjes kaas, worst, stukjes komkommer, stukjes fruit. Tijdens het computeren raken kinderen in een bepaald soort trance waardoor ik ze van alles kon laten eten wat gedurende de dag niet was gelukt. Hun handen gingen automatisch naar het bakje.

Mijn ervaring was  hoe minder suiker ze binnen kregen, hoe minder trek ze hadden in zoet.

Ik weet hoe moeilijk het is om suiker, snoep, koek, gebak, frisdrank en dergelijke te kunnen weerstaan in een maatschappij waarvan de eetgewoonten zijn gebaseerd op dit lege, ziekmakende, zéér verslavende  ‘voedsel ‘.

Margarine/halvarine en plantaardige (frituur) oliën vervangen door roomboter, extra vergine olijfolie en kokosolie, gaat nog, omdat het zoveel beter smaakt. ‘Afkicken’ van zoet is weer een ander verhaal maar van levensbelang voor een goede gezondheid op lange termijn.

Bovendien valt het heel goed te doen om van een suiker-/snoepverslaving af te komen! Mits iemand ervoor open staat! Maar daarvoor moet men zich eerst goed in de gevaren van suiker en geraffineerde (wit) meelproducten verdiepen.

Het kan tijd kosten en je zult zeker nog wel eens terug vallen maar je zult gegarandeerd worden beloond met een verbeterde gezondheid en goede weerstand.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s